2011. február 18., péntek

Régi-Új

Azt hiszem ideje, hogy a háztartásos blogomon is megemlékezzek a korszakváltásomról. Mikor is kiszórtam a szintetikus vegyi anyagokat a háztartásom tisztítószeres részéből és a testápolás részéből is.
Először a testápolás történt. Nem használtunk mondjuk eddig sem sokféle cuccot, csak a tisztálkodási alapszereket, szappant, sampont, fogkrémet, dezodort, tehát ezeket nem volt túl nagy gond lecserélni emberbarát félére.
Mosásnál már régóta fahamuból főzzük a lúgot, azzal mosunk több mint egy éve. A ruháink pedig még mindig színesek, egyben vannak, és nem utolsó sorban tiszták. Előnyei közé tartozik még, hogy fertőtlenítő hatása is van.
Igaz, már egy ideje gyártom és használom, a neten talált leírás alapján, de csak a napokban kérdeztem meg az egyik helyi nénit, ők hogyan csinálták anno. Íme a recept:
Mosóteknőbe belehajtogatták a ruhaneműt, de csak a fehéreket, mert mar a lúg, a felső réteg egy régebbi rossz anyag volt, ami a szűrő szerepét töltötte be. Erre szórták a hamut, és ezt az egészet utána forralt vízzel leöntötték.
Miután kihűlt leszűrték, és a mosótáblával meg a sulykolóval mentek a patakhoz átmosni a ruhát.
Ennek öblítő, lúgsemlegesítő funkciója volt, illetve az esetleges foltokat kisikálták.
A maradék lúg, amiben a ruha ázott, szűrés után használható volt még mosásra, fabútorok tisztítására.

Ma a mosógépbe öntöm az előzőleg forrázott és leszűrt lúgot, ami így kihűlés után nem mar annyira, hogy a színes ruhát ne lehetne bátran mosni vele.
És az ecetes öblítés tökéletesen semlegesíti.

Egy hónapja mosogatószert sem használok.
Elsőnek a mosószódát próbáltam ki, de a mosogatóvízbe keverve nekem nem vált be, kicsit csúszósak voltak az edények mint régen az ultraportól.
És foltosan száradnak tőle az üvegcuccok, hacsak nem rakunk egy kis ecetet az öblítővízbe.
Ami nagyon bevált, az ismét az ecet.
Egy kanál szódabikarbóna és egy deci 20%-os ecet a mosogatóvízbe, és tökéletes az eredmény.
Ó, és a kezemet sem szárítja ki.
 A mosószóda pedig tökéletes a lúg mellé kiegészítésnek koszosabb ruhákhoz, és kifogástalan a vizes szivacson a kád takarítására.

Tűzhelytisztítás a jól bevált szódabikarbónával történik, ami akár hideg vizes szivaccsal is kitűnő eredményt ad.
Ezek a dolgok azon túl, hogy pénztárca és környezetbarát anyagok, a büdös vegyi anyagoktól is megkímélik az orrom. (az ecetet könnyű ám megszokni, mert igazi csodaszer)
Mert valljuk be, a mosópor orrfacsaró tud lenni (pl. a szupermarketek mosóporos részlege igazi kihívás), a zsíroldók nagyon-nagyon büdösek, a mosogatószer igazi kézbőr-gyilkos, az öblítőszerek a szintetikus illatukkal pedig kimondott migrén-gyárak.
Szerintem sokan nem is sejtik, hogy a drága öblítőjük vagy a szintén drága és szintén szintetikus parfümjük a fejfájás oka.
Mindegy, nem erről akartam írni, mindenki gyilkolja magát ahogy akarja.:)

A legújabb visszatérésünk az a sparhelt.

Évekig fűtöttük a szobánkat vele, de tavaly elegem lett belőle, mert nehezen gyulladt be, füstölt mindig, és amúgy sem lehetett a sütőjét használni. Lett másik kályha, a sparhelt pedig türelmesen várta az udvaron, hogy kipucolja a férjem, és legyen vele valami.
Még a fűtési idény elején kiderült, hogy a füstölés az elmaradt kéményseprés miatt volt, az első begyújtásnál kiégett a korom a kéményből (meg a villanyvezetékek a gyerekszobából) és azóta tökéletesen szelel a kémény.
Fenyővel többé nem fűtünk, és egy hete visszajött a kitakarított sparhelt.
Megszerettem.
Azóta azon főzök, benne sül a kenyér, és így pár év használat után megtanultam, hogy kell használni, hogy a lehető legjobban működjön.
A sütőt is a fenyő okozta koszolódás, ráégett kátrány miatt nem lehetett használni.
Egy hete egyfolytában működik. Melegebb van a szobában mint évek óta bármikor (télen), este belerakok egy nagyobb fát (akác) és reggelig tartja a parazsat.
Persze nyáron a lakásban biztos nem fogom használni, de többé nem dobom ki.
A tegnapi újítás is jó. Miután kiszórtam a műanyag szedőkanalakat, nem maradt tükörtojás fordítására alkalmas izékém. Megoldottuk tegnap reggel, de gondoltam kéne majd fém vagy fa készlet.
Erre Krisz este, mikor fát aprított, hasított egy laposabb darabot, és faragott belőle egy spatulát, és egy középen lyukas fakanalat. Én pedig rendeltem egy szélesebb, lyukacsos spatulát is.

Összefoglalásként, sok dolog volt eddig is ami másoknak érthetetlen vagy furcsa a mi felfogásunkban és életünkben, de én is sok minden ellen tiltakoztam, amit most már én vezetek be, illetve iktatok ki az életünkből.
Magamtól.
Most érett be nálam sok dolog.
És tulajdonképpen mindig én voltam a családban a furcsa egyed.
Ehhez azért tartani kell magam, nem? :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Érdekel a véleményed, ha van hozzá név is :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...