2011. április 16., szombat

Zabpehely felfújt és tönkölylisztes kakaós csiga

Ezt a zabpehely felfújtat Antal Vali Boszorkánykonyhájából szedtem.
Az enyém persze nem így nézett ki, lévén nem kuglóf formában készült.
De nagyon egyszerű és finom.
6 dl meleg tejbe áztatunk 16 evőkanál zabpelyhet, hogy megpuhuljon.
Közben 4 tojás fehérjét felverjük habnak.
Zabpehely felfújt
Ezután a sárgáját és két-három kanál mézet elkeverünk a tejes zabpehelyben, végül lazán beleforgatjuk a habot.
Mehet a sütőbe, pirosra kell sütni.
Én egy kis vízben felolvasztottam némi étcsokit, belekevertem fél liter tejbe amihez 3 evőkanál keményítőt raktam. Ebből lett forralás után a csokipuding, amivel tálaltam.
A másik tegnapi alkotás a tönkölylisztes kakaós csiga.
Kicsit féltem tőle, mert rosszul jártam a teljes kiőrlésű rozslisztből készített kenyérrel, és a tönkölylisztem is teljes őrlésű. Viszont a rozslisztnek alacsony a fehérje (sikér) tartalma, a tönkölynek pedig magas, így aggodalomra semmi ok. Hiszen a tönkölytartalmú kenyérkék is nagyon ízletesek szoktak lenni.
Nos mivel a tönkölyliszt elég drága, (450-500/kg) egy két kilós kenyérbe max. 15 deka kerül, a többi sokféle liszt mellé. Konkrétan: kevés rozs, teljes rozs, teljes búza, zabliszt, durumliszt, zabkorpa, búzakorpa lenmagpehely, lenmag, szezámmag valamivel több sima liszt, és kb. ugyanannyi BL 80 kenyérliszt.

Tönköly lisztes kakaós csiga
Visszatérve a kakaós csigához, tán nem meglepő, de ugyanonnan szemezgettem, mint a zabpehely felfújtat.
Ezt leegyszerűsítettem.
  • 30 dkg vaj
  • 8 dkg teljes kiőrlésű liszt
  • 30 dkg teljeskiőrlésű tönköly liszt
  • 20 dkg BL 80 liszt
  • 1 dl víz
  • 1,5 dl tej
  • 1 tojás
  • 2-3 evőkanál méz
  • 2,5 dkg élesztő
  • 1 tk só
  • töltelékhez: kakaópor, méz,
A felolvasztott zsiradékot hozzákevertem a lisztekhez, a  tejben felfuttatott élesztővel és vízzel
Kidolgoztam, majd többszöri kinyújtás után hajtogattam.
Végül a készre hajtogatott tésztát kinyújtottam, rákentem a vajba kevert cukrozatlan kakaót, feltekertem, szeleteltem és a kikent tepsin kelesztettem még fél órát.
Ezután megsült szépen. Ennyi.
Beszúrnám, az enyém barna színű, de ahány tönkölyliszt annyiféle. Az a teljes őrlésű liszt, amelyik barna a maghéjtól (korpa).

5 megjegyzés:

  1. A tönkölylisztet én 320.-ft-ért veszem, de én is keverem. BL80-sat inkább csak kenyérsütéshez szoktam használni. Én leginkább a fehér tönkölylisztet szeretem.
    Panírozáshoz, kenyérbe szoktam teljeskiőrlésűt használni. Ha zsemlemorzsát készítek, azt is tk. kenyérből.
    És ha jól értettem falunk éltek, akkor nem nehéz beszerezni ezeket a liszteket?
    Köszönöm a Zöld bolt tippet, most rendeltem tőlük egy csomó mindent, többek között 25 kiló mosószódát:))

    VálaszTörlés
  2. De, elég nehéz beszerezni, főleg, hogy nincs.
    A rozsliszt is ritka madár. De kéthetente járok Vácra vásárolni, ott azért van minden.
    És sok mindent a netről veszek. Persze olyan netes boltokat kellett keresni, ahol nagyjából egy helyen van minden ami kell, hogy ne legyen több a postaköltség, mint amit spórolnék.
    Azt tudtad, hogy a tönkölyliszt szabvány szerint elég ha csak 20% tönkölyt tartalmaz?

    VálaszTörlés
  3. Hűű, jó, hogy mondod,nem tudtam. Meg is nézem az enyémet, mert csak leveszem a malomipari bolt polcáról..

    No, ez összetevőket nem ír, színe sárgás, így talán...Tönkölybúza fehérliszt TBL70-es.

    VálaszTörlés
  4. Kutattam kicsit, de azon az egy hozzászóláson kívül mást nem találtam. Próbáltam a Magy. Élelm. Könyvet is, de ott sincs ilyen. Lehet hogy a hozzászóló is csak hallotta, mint városi legendát.

    VálaszTörlés
  5. Vagy esetleg kevert kenyérlisztet látott valamelyik hypermarketben? :)

    Nem találom a mailcímedet, megírnád, hogy küldhessek meghívót?

    Köszi:)

    VálaszTörlés

Érdekel a véleményed, ha van hozzá név is :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...