2011. május 28., szombat

Bodzafánk, házitarhonya, fasírt-panír

Érik a bodza. Sok-sok jó szmogmentes bodzavirág van a kertben, de ha kifogyna, akkor az erdő is tartogat. Hozzáteszem itt, az erdeire nyílnak az ablakok...
Krisz ötlete a bodzavirág palacsintatésztában, elsőre nem akaródzott, mert nincs palacsintasütőm, és én olyan lepényre gondoltam. Kiderült, ő nem. Ő mártogat-kisüt cuccban gondolkodott.
Ezt be bírtam vállalni, érdekelt is, így elkészült.

4 tojás
3 dl víz
3 dl tej
csipet só
2 evőkanál méz
5-6 evőkanál keményítő
majd annyi liszt, hogy palacsintatészta sűrűségű legyen (itt árpaliszt-zabliszt-finomliszt keverék volt)
plusz édesítésnek reszeltem bele másfél nagyobb almát (maradék).
Először a megmosott virágot a vastagabb virágszárnál fogva mártottam bele a tésztába és tettem a zsiradékba, de ez nem jött be a Szilinek, így kisebb egységekre szedtük a virágokat.
Mártogattam és sütöttem, ami kisebb és kevésbé tésztás-vastag lepénykéket eredményezett.
Majd a végén az abszolút apró virágrészeket bekevertem a maradék tésztába, és kanállal adagoltam.
Ez lett az igazi, mert így lett a legjobb a virág-tészta arány. Szerintem a sok virág-kevés vékony tészta a legjobb.
Lehet simán is enni, lekvárral, mézzel, ahogy ízlésünk engedi. Mellé friss bodzalimonádét kortyolni.
** Ittam egy pohár tavalyi, cukros szörpöt, és mivel lassan egy hónapja semmi cukor, ezért most kicsit úgy éreztem a cukor ízét, mint aki először tér át mesterséges édesítőszerre. Mű volt. Nagyon.

A másik az ebéd volt, mégpedig sima pörkölt tarhonyával. Csak a pöribe a hús mellé aprítottam egy tököt, magokkal együtt. Szétfőtt, szépen besűrítette, fincsi lett. A tarhonya pedig nyammm!
Szárítottam saját házi tarhonyát, most azt vettem elő. A szárazat könnyebb megpirítani mint a frisset, emiatt fogok még csinálni. Azért is jobb, mert lehet teljes kiőrlésű akármilyen jobb lisztből készíteni. Nem nagy munka. Kicsit elreszelgetjük némi bőrünket, de ennyi belefér. Nekem.

1 tojás
10 dkg liszt
Szorozd amennyivel akarod, dolgozd ki keményre, egy színűre, reszeld le nagy lyukméretű sajtreszelőn, lisztezd annyira, hogy ne tapadjanak össze a szemek, majd tiszta vászonnal letakarva egy tálcán szárítsd meg. Így lehet előre csinálni, egy uncsi délután, vagy egy film közben simán lemegy pár kiló a reszelőn.
Én sem vagyok egy konyhafenomén, de össze lehet hozni.
Számoljunk kicsit.
Sima, legolcsóbb, "tojásos" (tojáspor, elhalt csibetetemekkel)tarhonya a tecsóban 280/500gr
1 kg minőségi teljes őrlésű tönköly liszt 420-550 ft
ehhez a 10 tojás 250-300ft
Akkor a tecsó gazdi 560/kg helyett 670-850 ft-ért van egy kiló házi! teljesőrlésű, minőségi tarhonyánk, ami a két kezünk munkája.
Arról nem is beszélek, mi minden extrát lehet még bele dolgozni a tésztába. Én csalánra gondoltam, majd legközelebb, de a friss, aprított spenót sem lehet vele rossz.


A mai fasírt pedig megint kotyvasztós volt. Bele nem sok különös került a házi kenyérkémen kívül, de a panírja, az igen. Nem volt zsemlemorzsa, lisztbe nem akartam forgatni, így szétnéztem az extrás szekrényben.
Kikevertem a száraz panírt a következőkből:
fél marék darált lenmag
két kanál szezámmag
3 kanál hajdinapehely
5 kanál tökmag dara
4 kanál tönkölykorpa
3 kanál pattogtatott amarántmag
Ezeket összekevertem, ebbe forgattuk a gombócokat. Finom is lett, szép is, és némi tápanyaggal több van benne, mintha sima bóti zsemlemorzsa lett volna. Ja, és ezek gluténmentesek is.



3 megjegyzés:

  1. Guszták nagyon!
    A környékemen sajnos nincs szmogmentes bodzavirág.De tervem hogy ültetek bodzafát az udvarba.
    Most követem a példádat, cserélem le az edényeimet. Okulva a példádból egyenként. :)))

    VálaszTörlés
  2. Gyorsan nő, szapora, úgyhogy nem az unokádnak fogod ültetni.:)
    Te a tojást keményítővel helyettesíted?

    VálaszTörlés
  3. Attól függ. Ha csak 1 db kell, egyszerűen kihagyom. Olyan sütibe pl. ahova kötőanyagként, vagy folyadékként kell, akkor tökéletes a növényi tej. Néha használok keményítőt, de ritka hogy kell. A növényi tejek sok keményítőt tartalmaznak.
    De olyan ételekbe, amiről tudom hogy nem eszi a lányom, szoktam néha tojást tenni, ill.néha tojásos levest csinálni, spenóthoz főtt tojást. Ill. Robin szereti a tojásrántottát is.Szoktam csinálni neki vacsorára.

    VálaszTörlés

Érdekel a véleményed, ha van hozzá név is :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...