2011. május 10., kedd

Kefír és csírák

Külön-külön.
Bár nem lehet rossz, de nem próbáltam.
A házi gyártású kefírem mostanában már mindig elfogy, nem kell kínálgatnom. Vagy a Kira eszi meg müzlivel/zabpehellyel vagy a Krisz viszi el befőttes üvegben reggelire.
A kicsiknek turmixolni szoktam, a banános kefírturmix nagyon finom.
A kefírgomba szaporodik szépen, engem lenyűgöz, mikor látom a természet ilyetén működését.
A technika pedig egyszerű:
80 fokra melegített (mikor a széle elkezd felhabosodni, akkor el lehet zárni), majd kb. 40 fokra lehűtött tejben a leggyorsabb (forró tejben elpusztulnának a gombák), mivel így nem kell a lakto baktériumokkal a kefírgombának megküzdeni, hamarabb elkezdheti megdolgozni a tejet. 24-36 óra alatt elkészül egy liter. Attól függ, mennyire van meleg. Most a szobában tartom lefedve, míg meg nem érik, mert ott van meleg, de nyáron a konyhában lesz, mert olyankor az a leghűvösebb.
Ha nem bízol a forralatlan tejben, akkor fel is lehet teljesen forralni, csak a lehűtést nem szabad kihagyni.
A házi kefír teljesen más, mint amit boltiként megszoktunk. Egyrészt krémesebb mert zsíros a tej, másrészt szénsavasabb kicsit.

A csírák

Ez is olyan, amiről olvasgattam, azután kialakult a saját rendszerem.
Lehet kapni csíráztató tálakat/készleteket. Itt nálunk persze nem, nekem rendelni kéne.
A műanyag 4 részes kb 1300ft, a cserép 4 részes olyan 2000. Plusz szállítás.
Régen nedvesen tartott vászonban csíráztattunk lenmagot, de egyfelől belenőttek a csírák a szövetbe, másfelől nem lehet öblíteni - bár akkor még nem is tudtam,hogy ezt is kell - és bebüdösödik.
Próbáltam a legutóbb olvasottak szerint befőttesüvegben, letakarva vászonnal, de berohadt.
Napi két mosás és mégis.
Azután vettem egy nagyméretű műanyag szűrőt.(300ft)
Ebbe megy a mag, a tetejére kockára szabott és első használat előtt kifőzött szúnyogháló darabot gumizok. (gazdaboltban kb.500 ft/1 nm)
 Szerintem itt már megfelelne a ritka szövésű vászon is, könnyebb is lenne rágumizni, de nekem ez azért is tetszik jobban, mert a szúnyogháló merevsége miatt, a szűrőn túllógó széle megtartja a szűrőt, így nem ér bele az alatta lévő, pici vizet tartalmazó tálba. Ez kell, hogy a belőle felszálló pára nedvesen tartsa a magokat.
Napi minimum egyszer átöblítem őket alaposan, kézzel segítve nekik, hogy elengedjék egymást. Mikor fehér penész szerű képződményt látunk rajta, esetleg fura szaga van, nem kell megijedni, csak át kell öblíteni folyó víz alatt. Ez normális "viselkedés".
Retek és lenmagcsíra
Hasonló csírázási idejű magokat lehet együtt is csíráztatni, mikor elég nagyra nőttek, akkor a hűtőbe teszem, de míg el nem fogy, naponta itt is kicsit átnedvesítem, ne száradjon ki.
Sok infó van róla a neten, nem akarok a különböző magokról és jó hatásaikról részletekbe bocsátkozni, bioboltban kell venni, (Pesten jól felszerelt nagy boltok vannak!) nagyon sokféle van, de figyelem, vannak kis kiszerelések drágábban, míg vannak nagyobb kiszerelések olcsóbban.
Mindenképp olcsóbb mint a boltokban kapható kész csíra.
Fogyasztása? Akár magában, salátákban, szendvicsben, simán sültek mellé, satöbbi.
A gyerekek is megeszik, a retek kissé csípős, de eddig mindenki megette azt is. Bár nagy tömegben, szendvicsen nem olyan csípős mint magában elrágcsálva.


Várom a hasonló tapasztalatokat.


10 megjegyzés:

  1. Nekem van 3 részes csíráztatótálam, nagyon szeretem. Legjobban a lucernamag vált be nekem.A káposzta mintha bepenészedett volna, bár persze lehet hogy csak szőrös volt, de gusztustalan, így kidobtam.
    A konyhaablakban érzi jól magát, egyrészt mert úgy látom,és nem felejtem el átmosni, másrészt, mert nincs nagy meleg, de fény éri.

    Ja, most akarok utána nézni a kókusz zsírnak a sütisütéshez, mert megválunk mi is a margarintól.Főzéshez marad az olaj, kenyérre meg majd kitalálok valamit.

    VálaszTörlés
  2. Köszi. Most sikerült eszembe juttatnod, hogy az a sok éves mag, amit pár napja találtam, az lucerna...
    A káposzta állítólag olyan, mosással lejönnek a szőrök.
    Az a jó, hogy a pároláshoz, pörkölt-féle kajához nem gáz a drágább, hidegen sajtolt olaj, mert kevés fogy belőle és sokáig elég.
    Majdnem azt akartam írni, hogy nekünk bevált a kenyérre a tejföl. Azután eszembe is jutott, hogy nálatok azt nem lehet.
    Én még nem próbáltam a zöldség krémeket kenyérre, de tervben van.
    Ti milyen szendvicseket esztek?

    VálaszTörlés
  3. Nálunk szendvics ritkán megy reggelire, inkább a magam sütötte kakaós csiga,briós, vagy hasonló sütik, rizs, vagy zabtejjel. Robin szereti a lekváros kenyeret, ill. a szójajoghurtok mennek reggelire. Ha szendvics akkor 80% feletti hústartalmú felvágottak, ill. a növényi pástétomkrémek, én nagyon szeretem a zakuszkát, padlizsánkrémet. Ebédet a fiúk nem itthon esznek,vacsorára meg meleg étel van.
    Igazából ha csak a kenyérre kent margarinmennyiséget nézném, akkor 1 db kb 1/2 évig tartana. Sütikbe szoktam használni többet, amiatt keresek alternatívát.De ha lehet olyat, ami szendvics alá is finom. :))
    A hidegen sajtolt olajokkal én elégedett vagyok, azokat főzéshez megtartom, nekem úgy hogy mindennap főzök, 1 l. olaj kb 1 hónapig tart.
    Még a tökmagolajat szeretném kipróbálni salátákhoz. :)Próbáltad már?

    VálaszTörlés
  4. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  5. Sajna nem, most szőlőmagolaj van itthon, legközelebb még nem tudom mit kapok, de néném spanyolországi nyaralásából is ígért olajakat.
    A padlizsánkrém és zakuszka nagyon jók, zöldség pástétomnál a répa, lencse és társaikra gondoltam.

    VálaszTörlés
  6. http://antalvali.com/boszorkanykonyha/eheto/pastetomok-kenokek
    Most nézegettem, a mogyoróvaj, a "mocsár", vöröslencse pástétom, kipróbálós.

    VálaszTörlés
  7. Én is utánanézek,köszi. Csináltam már sárgarépakrémet is, savanyúkáposztát is, igyekszem változatosan étkeztetni a családot. Van amit elfogadnak, van amit én eszek meg:)))
    A vega és vegán blogokon is vannak jó ötletek.
    Én az allergiáink miatt szoktam vegán blogokon nézegetni.

    VálaszTörlés
  8. Találtam egy tökmag termelőt, aki ad el olajat postán is, 3200.-ft az 500ml, 1600.-ft a 250ml üveg. Elég húzós, de biztos egészséges. Mondjuk nem ebben sütnék rántott húst.:))

    VálaszTörlés
  9. Én most vettem 1 dl-t 720.-ért kipróbálni, nagyon-nagyon finom!!
    Venni fogok még, én a kis bioboltban 250ml-set láttam 1650.-ért. Ilyen árban volt a szőlőmagolaj is. Annak milyen íze van?
    A tökmagolajnak tényleg pirított tökmag íze van, salátán csodafinom.

    VálaszTörlés
  10. A termelőnél is 1600.-ft a 250 ml, a szőlőmagolajnak pedig én nem érzek semmi extra ízt. De jobb tőle a saláta, jobb vele a majonéz. Az a baj vele, hogy csak spanyol szöveg van rajta, úgyhogy majd google szótárral megnézem egyáltalán hidegen sajtolt-e. Mert túl olcsónak találom.(500ml-750.-ft)

    VálaszTörlés

Érdekel a véleményed, ha van hozzá név is :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...