2011. május 5., csütörtök

Reformizált rántott cuccok

Ezen nőttünk fel. A mi generációnkban (és az idősebb generációkban is) nem sok olyan család lehetett, ahol tudatos konyhát vezettek vagy legalább próbáltak volna. Mi a zöldséget főzeléknek ettük, hétvégén fix húsleves-rántott hús-krumpli/rizs-ecetes uborkasaláta menüvel. A levesben és a másodikban a hús esetenként változott.
Halat csak nyáron a Duna-parton és karácsonykor. Egyéb napokon, időszakokban ritkán. Később a panírozott halrudak beköszöntével akár év közben is ehettünk halat, vagyis annak csúfolt halliszt-készítményt 20% igazi halpéppel.
Párolt zöldség a rizi-biziben volt, néha párolt gomba, gombás rizs, kukoricás rizs.
A tök kizárólag főzeléknek. Néha nyáron patisszon. A saláta is kizárólag ecet-cukor lében fejes saláta vagy uborka-hagyma.
Kutatok a fejemben, de nem emlékszem. Ennek ellenére biztos ettünk cukkinit, brokkolit, és másféle "nem hagyományos" ételeket, csak ritkán. Ezért én nem is a szülőket hibáztatom, hiszen a kommunista időszakban éltem gyermekkorom első 13-14 évét, emlékszem mi volt és mi nem, és azt is tudom, a nagyszülők a háború-ötvenhat időszakban nevelkedtek, neveltek kis gyereket, hozzászoktak bizonyos nincstelenséghez, mikor rendesen meg kell becsülni azt a tényleg nagyon keveset ami jut, és abból kell tápanyaghoz jutni, amiből gyakorlatilag nem nagyon lehet, de a gyomrot megtölti.
A baj ezzel az egésszel az, hogy most, két évtizeddel később is nagyon kevés ember nézi mit eszik, mit ken magára, mi van a dobozra egyáltalán ráírva. Élik a kába beletörődő életüket, mert fáradtak sajnos foglalkozni még egy gonddal.
Gyakorlatilag kísérleti patkányok vagyunk, csak a mi társadalmunk eltartja a nagyipari vállalatokat, konszerneket, nem pedig csak él a neki kiosztott ketrecben. Odébb is költözhet, bármelyik ketrecbe, de a robotot folytatni kell ott is.

Tulajdonképp nincs rossz kedvem, rántott cuccokat csináltam, finom lett és még szeretem is.
Az utolsó pár mondat tervezés nélkül jött, nem vagyok ma nihil hangulatban.

Husit nem ettünk, étkezésünkben már csak 20% húst lehet találni, nem anyagi hanem egészségi okokból.
Karfiolt, gombát, karalábét és tököt rántottam.
A tojásba teljes kiőrlésű tönköly és ugyanilyen búzalisztet kevertem.
A zsemlemorzsa kevés volt, de pótoltam az alábbiakkal:
tönkölykorpa
hajdinapehely
szezámmag
zabpehelyliszt
zabpehely
Köretnek kölest, hajdinát és barna rizst főztem. A hajdina főzése közben majdnem kiszédültem a konyhából, mert valljuk be, nemcsak az íze, az illata is érdekes. Kicsit fahéj, valami más beütéssel. A fahéj illatáért sem rajongok, de ez még rosszabb.
Viszont kölessel és a barna rizzsel keverve egész ehető. Lívia tolta rendesen, ő panír nélküli tököt és karalábét evett még hozzá.
Saláta a szokásos reszelt zöldség újhagyma karikákkal, egy egész narancs és egy fél citrom levével.
Készítettem még majonézt sima napraforgó és ugyanannyi szőlőmag olajjal, ami az utóbbi olajtól kicsit rózsaszín lett, és nagyon finom.

Utóirat: felhívtam Anyut, elmondta, hogy cukkinit, padlizsánt néha ettünk rántva, de nem volt jellemző, mert ritkán lehetett kapni. Halat úgy ahogy írtam, mert ő nem rajongott érte, csak a pontyot eszi rántva vagy halászlének, de a szálkák miatt az is csak karácsonykor volt.
Amúgy szerinte is jól emlékszem a pörkölt-rántott hús-gulyás és társai menü sorra, nem nagyon újítgatott, mert mint mondta, olyanokat főzött, amit nagyjából mindenki megevett.

14 megjegyzés:

  1. A rántott zöldséget mi is szeretjük, karalábét még nem rántottam. Nekem a barna rizs sajnos nem jön be, a kölest, hajdinát, bulgurt szeretem.
    Halat is elég sokszor eszünk, de nem eleget. A terhesség alatt nagyon kívántam, mindennap ennem kellett.Tengeri hal mindig van itthon. A húsbevitelt én is csökkentem amennyire lehet.

    VálaszTörlés
  2. Most csináltam először rántott karalábét, korábban nem is kóstoltam, de nagyon finom.
    Nyersen imádom, főzve kevésbé.

    VálaszTörlés
  3. Hihi! Nem az én Anyukámat hívtad fel véletlenül? :D Bár ő nem eszi meg a halat. :D De nálunk is ez volt mindig a menü. Rántott húsok, pörkölt, fasírt. Szentháromság. :D

    VálaszTörlés
  4. Szia Rain! Te miért és hogyan kezdtél másképp étkezni?

    VálaszTörlés
  5. Melyik részére gondolsz? A mostani méregtelenítés, azért kell(ett), mert szerintem elsavasodtam.

    A pörkölttől való elszakadás pedig azért jött, mert nem vagyok húsos. Inkább tészta, zöldség, mint hús. Meg a Férjem családja sokkal több ilyesmit evett, mint mi. Így megkóstoltam mindent, s így szépen rászoktunk. Pl.: régen meg sem kóstoltam a karfiolt, most meg imádom.

    VálaszTörlés
  6. Arra gondoltam, hogy nem eszel cukrot, pedig a családod gondolom igen. Azt látom, hogy az étrended az ízlésed szerint alakul át.

    VálaszTörlés
  7. Á értem. Cukrot azért nem eszem, mert 17 évesen amikor a jogsimat csinálták magasabb volt az értéke. Apu cukorbeteg és nem fogyasztott cukrot. Ott és akkor letettem róla. A férjem egyébként nagy ritkán eszik a túrós tésztában cukrot. De a sütiket meg mindent édesítővel csinálok. Nem hiszem, hogy kell a felesleges kalória nem kell. Ja a férjem a kávét cukor nélkül issza. Meg már megszoktam az édesítőszerek ízét. Először mondjuk a lájt kólikától hánytam. Aztán szépen lassan megszoktam. Mi egyedül a kenyér miatt tartunk itthon cukrot, mert abba viszont sajnos az élesztő miatt szükség van rá. De kb. egy kg 2 év alatt fogy el. :D Ami van szeritnem az is még tavalyi. :D

    Ja egyébként meg nem is szeretemn az édes ízeket. A tesóm pl olyan édesen csinálja a sütiket, hogy nem szeretek belőle enni. A csoki!!! ízét elnyomja a cukor.

    VálaszTörlés
  8. Milyen édesítőt használsz?

    VálaszTörlés
  9. Gyógyszertárost. Apu kapja receptre. 1050 ft egy kg-mal. Ugyanannyi kell belőle, mint a cukorból.

    VálaszTörlés
  10. A gyógyszertáros az nem glukonon? A nagyim is azt kapta receptre.
    Én a gyerekek miatt nem használok édesítőszert, magamnak kávéba igen, teát ízesítés nélkül iszom jó húsz éve. A sütikbe fruktózt és nyírfacukrot használok, csak a kelttésztákba kevés cukrot mert muszáj. Nálunk is kb 1/2-1 év alatt fogy el egy kiló cukor. Tejtermékeket,tejet sem használok, mert férjem kivételével mind allergiások vagyunk a tejfehérjére.Tojást mérsékelten, ha lehet kihagyom,inkább csak rántottának, mivel a lányom arra is allergiás.

    És nagyon sok zöldséget eszünk, pirulok, de én még a pörköltet is jó zöldségesen csinálom, töményen a húst nem tudom megenni.
    De nekem könnyű, a párom kínai, ott alap a sok zöldség-kevés hús felállás.

    Holnap nálunk is rántott zöldség lesz, egyenlőre olajban sütve, mivel még nem találtam más megoldást, ami legalább olyan finom végeredményt adott volna.

    VálaszTörlés
  11. Innen az ötlet, mert ők nem árulnak olyat, ami nem ellenőrzött minőség:
    http://bionom.hu/biobolt/elelmiszerek/suteshez/kokuszolaj-suteshez-1-liter.html

    Itt viszont olcsóbb és Pick-pack ponton átvehető:
    http://www.biobolt.e-tar.hu/biobolt/details/608/barco-k%C3%93kuszolaj-1000-ml

    Én is rendeltem, még nem tudom milyen.
    Egyébként ha hidegen sajtolt az olaj akkor nincs gond vele, a szója ne legyen génmódosított. Egyébként még a mangalica vagy a libazsírt ajánlják a bio-hívők sütésre, mert jók az élettani hatásaik.

    VálaszTörlés
  12. De nem lesz kókuszízű az étel?Mikor Dél-kínában mogyoróolajban sütöttem a krumplit, mogyoróíze volt. Észak -kelet Kínában megy szójaolajat használnak, annak az íze semleges, illata erős.
    Anyósomék napraforgóolajjal főznek, de az ország más-más területein különböző olajat használnak.

    VálaszTörlés
  13. Állítólag nem lesz kókuszíze. A felső link hozzászólásaiban olvastam. Mostanában ritkán sütök bő zsírban cuccokat, de azért arra is ki fogom próbálni. De tudod, az ízlelésünk sem ugyanaz.:)

    VálaszTörlés
  14. Sorbimednek hívják, tehát Sorbit.

    VálaszTörlés

Érdekel a véleményed, ha van hozzá név is :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...