2011. június 20., hétfő

Padlizsán

A legfincsibb alternatíva a tatárbifsztekre, a padlizsánkrém.
Pont olyan az íze, a fehérjetartalma is nagyon magas, van benne 'A' vitamin, és sok ásványi só.
Beraktam egy nagy, félbevágott padlizsánt a sütőbe, két darab paprika és ugyanennyi paradicsom társaságában, majd lassú lángon egy fél órát puhítottam. Másnap reggelig el is felejtettem, addigra legalább kihűlt.
Lehéjaztam, a paradicsomot is, a paprikát csak a csumától szabadítottam meg, majd tálba tettem őket. Ment mellé egy kis mustár, pár gerezd fokhagyma, egy fej szeletelt vöröske, tengeri só, bors, majd a turmix dolgozott vele, míg nagyjából pépessé vált. Meg kell kóstolni, majd saját szájíz szerint ízesíteni. Én tettem még bele pár evőkanál natúr, csak sós  bio paradicsompürét, és még egy kanál mustárt.
Persze mustára válogatja, mondom, saját ízlés...
Ezzel nekem ez kész is lett, befőttesüveg, majd estig hűtő.
Ezt bátran eheti a baba is, nem nyers hús, de ha később ilyesmivel akarja valaki etetni, ezzel meg is szokja az ízét ennek a finomságnak. A bébim reggelire le is fagyizott egyet egy pirítósról.

A másik finomság padlizsánból, az majonézes.
Elvileg ez erdélyi étel, vinette a neve, én így tanultam a készítését:
A padlizsánnal ugyanaz az eljárás, mint az előbbinél: sütőben, héjában puhítás.
Majd kihűlés, késsel apróra darabolás.
Közben elkészül a majonéz, ami készülhet klasszikus tojássárgája-olaj-tejföl-mustár kombóval, ha nem akarsz vesződni ezzel, akkor a bolti majonézbe keverj tejfölt, mustárt, ízlés szerint.
Persze leírom, mert találkoztam már középkorú háziasszonnyal, aki nem ismerte a majonézkészítést.
2 tojás sárgája
egy evőnakál mustár
csipet só
ebbe csepegtetjük apránként az olajat, én mostanában szőlőmagot használok, mindenki azzal készíti, ami belefér a táplálkozásába
Szóval csepegtetés, és folyamatos kevergetés, majd mikor nőtt a mennyiség, akkor már nem cseppenként keverjük, hanem vékony sugárban öntjük.
Ja, a nem lehűtött tojás nem jó, mert kicsapódik benne az olaj. Persze az sem vész kárba, csak lehet elölről kezdeni, új tojássárgával, és abba beledolgozni a kicsapódott keveréket, kiskanalanként.
Még egy apró trükk:
Anyámtól egy tojássárgás kezdést tanultam, később olvastam valahol, hogy a mustárt is nyugodtan lehet a kezdőkörben használni, én pedig két sárgáját rakok, mert úgy akkor sem csapódik ki, ha megborul a kezem, és több olaj megy egy kicsit bele.
Szóval ha elkezd kifehéredni a keverék, és szép sima (testesedésnek hívják), akkor le lehet állni, és belekeverni kb 2 dl tejfölt, pici édesítést, fél citrom levét, borsot. Meg persze ami mustár még kell a jó ízhez.
Ez a majonéz, ebbe jön az apróra vagdalt padlizsán, és egy-két fej vöröshagyma vékony karikákra vágva.
A hagyma mennyisége is a padlizsántól függ.
Én két közepes padlizsán mellé egy közepes fej hagymát teszek.
Ezt is lehet pirítóssal enni, sima kenyérrel is jó, párolt husi, sült husi mellé is fincsi. Vagy ahogy tetszik.
Érdekes, hogy nekem egy régi ismerős így tanította, de a netes receptekben hús is van, sosem ettem még úgy.
Azt is tudom, hogy ez a majonéz az valójában tartármártás, de tejföl nélkül valahogy nekem ehetetlen.
Nekem ez a majonéz.
Készítik ezt egyébként tejfölmentesen is, akkor csak a tojássárgája-olajhoz rakják, de az valahogy neeem.
Vagy abba tesznek bolti majonézt, de úgy sem.
Ami még vonzó alternatíva, az a tejföl helyett natúr joghurt.

Jó próbálgatást!

2 megjegyzés:

  1. Padlizsánkrémet én is szoktam csinálni, ezeknek a változatoknak nagyon örülök! :)

    VálaszTörlés
  2. A blogod miatt írom, hogy erre például azt hittem, a világon mindenki ismeri, de leírom, mert finom, és a bifsztek helyett tökéletes. Erre neked új. Ezért írd csak a konyhablogod, akkor is ha rengeteg a vegán blog, mert én a húsevő is nézelődök nálad receptek miatt.

    VálaszTörlés

Érdekel a véleményed, ha van hozzá név is :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...