2011. június 11., szombat

Utifű szirup és préselt sajt

Az utifű szirup.


Most, hogy már tudom melyik az, és ráállt a szemem, látom, milyen marha sok van a ház körül is.
Szóval:
egy nagy marék utifű levelet megmosok, felaprítom, hogy a turmix ne szenvedjen a rostjaival, és annyi vízzel leforrázom, amennyi épp ellepi. Hagyom teljesen kihűlni, majd turmixolom.
Ezután nagyon lassú lángon visszamelegítem, és két nagy kanál mézzel sűrítem. Melegen üvegekbe töltöm.
Hűlés után mehet a hűtőbe.
Rain! A repceméznek nincs klasszikus méz íze! Sűrű, édes, és már az illata sem olyan, szóval ha piaci mézárust látsz, bátran kérd meg, szoktak kóstolót adni.


Az eredeti recept itt volt. Többféle is van, nekem ez volt a leginkább kivitelezhető. Az utifű egyéb hatásairól is sok minden olvasható Valinál.
A köhögésre pedig szerintem a fokhagymás méz sokkal hatásosabb, de ezt is lehet használni, mert ez sem rossz.


A sajt

Megint olyasmi, amit Krisz tervezett, de én valósítom meg.
Az orda.
Múlt hét végén készítettem liptói túrót, miután a piacon megkóstoltam, és megállapítottam, hogy ez bizony csak lecsepegtetett aludt tej, sózva. Csináltam, menő volt.
A heti megindult tej megaludva sem vált szét a zsírjától, nem bírtam leszedni róla a tejfölt. Lecsepegtettem egy gézrongyon keresztül, majd enyhén sóztam. Annyira finom és krémes volt a benne maradt zsiradék miatt, hogy úgy döntöttem, ebből orda lesz. Kapott egy kis fej aprított lila hagymát, és tiszta gézlapba csomagolva ment a prés alá. Hogy is néz ki ez egy felkészületlen, konkrét eszközöktől mentes háztartásban?
Nokedliszaggatón a csomagolt cucc, mert az lukacsos, átengedi a maradék savót. Megfelelő formájú tál, amin megtámaszkodik.
Ez kamra híján ment a hűtőbe, és óvatosan ráemeltem egy teli nagy lábost.
Ma meg fogom próbálni ezt a friss tejes változatot is, ecet helyett igazi citrommal.

10 megjegyzés:

  1. Ígérem megkóstolom, de elemi utálatot érzek a méz irányába. :D

    VálaszTörlés
  2. Hűű, a sajtokért irigyellek! :)
    nem tudom milyen az utifű, én most vettem egy cserép kakukkfüvet, (meg egy halom más fűszernövényt fillérekért) ma este ki is ültetem a kertbe. Kakukkfűszirup lesz belőle. Vettem citromillatú kakukkfüvet is, azt is kipróbálom, mivel Robin nagyon utálja a kakukkfű ízét és illatát.

    VálaszTörlés
  3. A citromos kakukkfűről hallottam én is. Tavaly nem volt semmi köptető, sima fűszer kakukkfűből csinált Krisz egy szirupot. Fűszerként úgysem használjuk el soha.

    VálaszTörlés
  4. Ja, én pedig a Kínában lévő kínai piac, meg úgy általában a repülőutak miatt irigyellek.:)

    VálaszTörlés
  5. Én is fűszerkakukkfűből csináltam szirupot, most is azt vettem egy cseréppel, remélem megmarad a kertben. Végülis a citromillatú is fűszer.:)
    Állítólag a hagymahéj is hasznos ezekben a szirupokban, én tavaly tettem bele.
    A kínai utakat én is szeretem, bár nagyon fárasztóak:)De anyósom is olyan aranyos:)És olyan sok fűszert, meg rágcsát hozok mindig:)Kitart egy darabig:)

    VálaszTörlés
  6. Sziasztok!
    Találtam egy sajt receptet,a héten fogom megalkotni.Ha valakit érdekel:
    Házi sajt

    Hozzávalók

    1 liter tej
    1/2 kg túró
    6 dkg vaj
    1 egész tojás
    1 kávéskanál szódabikarbóna
    1 kávéskanál só

    Így készítsd el a házi sajtot:

    1 liter aludt vagy forró tejet, 1/2 kg túrót – melyet előbb áttörtél krumplitörőn – főzzél össze 5 percen át. Nyomás nélkül szűrd le róla a savót, majd lábasba téve 6 dkg vajjal, 1 egész tojással, 1 kiskanál (kávéskanál) szódabikarbónával, és 1 kiskanál sóval keverd jól össze.
    Óvatosan 15 percig keverd főzés közben.
    Amikor elválik a lábas oldalától, vedd le a tűztől és rakd tetszőleges formába.
    2 óra múlva reszelhető is.

    Fűszerezheted köménnyel, fokhagymával, snidlinggel, zöldfűszerekkel.

    VálaszTörlés
  7. Sziasztok!
    Megcsináltam már 2x a sajtot,a második sokkal jobb lett.A végén bazsalikomot és fokhagyma granulátumot kevertem bele,nagyon finom lett.A szódabikarbónát a végén kell belekeverni,én egy kicsit többet tettem bele a megadott mennyiségnél.Tiszta sajt 70 dkg lett belőle.

    VálaszTörlés
  8. Köszönjük a receptet Andi!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, Heni, a sajtformához ötlet, én is hasonlókkal dolgozom, csak nagyban: egy felmelegített kötőtűvel lyukakat fúrsz egy műanyag margarinos-, zsíros vagy egyéb ételtartó doboz aljába és oldalába is, egészen a peremig.. Gyakorlatilag örökéletű, és kisebb helyet foglal, mint a nokedliszaggató :9
      Üdv: Noémi

      Törlés
  9. Köszi Noémi, legközelebb kipróbálom :)

    VálaszTörlés

Érdekel a véleményed, ha van hozzá név is :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...