2012. április 26., csütörtök

Csalános mindenféle

Gondoltam jó lesz egyben idezuttyantani a sok csalános kísérletem. Azzal kezdem, hogy már a karnauba viasszal kikevert kakaóvaj is nagyban javította Szili arcát, de a múlt héten készített csalánkrém egy az egyben elmúlasztotta az ekcémafoltokat. Lívi arcán van még egy kis pirosság, de száraz bőrfelület nincs. És csak esténként kenem, Lívi ráadásul vadul letörli, vagy velem törölteti. Szóval nem sok marad rajta, mégis szuper. Ez a krém egyébként ízületi, reumás fájdalmakra is jó. Ez is kipróbált és bevált dolog, mert az igazi ízületi roncs anyám ugyan nincs most itthon, de Krisz fájós hátán sokat javított. Persze ő mazo pasi, mert szed egy marék csalánt, és bedörgölteti a hátába. Ha egyszer jobb neki, miért ne?

De menjünk már főzni!

Az alapművelet a csalánnal a szedés-mosás után az aprítás. Én ezt edényben és ollóval végzem, ha mondjuk párolni akarom, mert én nem vagyok mazo. Ha pedig tésztába keverem, mint ma, akkor vízzel felengedve turmixolom. A szedés: zsenge csalán esetében a felső arasznyit használom, szárral együtt. Öregebb csalánnál pedig csak a leveleket.

Túrókrém csalánnal

250 gr túró
3 dl tejföl
só, bors
2 gerezd fokhagyma aprítva
kis fej vöröshagyma aprítva
pirospaprika
fél citrom leve
15 szál csalán

A csalánt ez esetben vízzel turmixolva aprítottam. Kevés vízzel, félig lepte csak el, az előzőleg ollóval aprított növényt. Mikor végzett a turmix, akkor leszűrtem, és csak a visszamaradt pépet használtam fel. A folyadék mehet a fagyasztóba, jó lesz szappanba, vagy a fürdővízbe. Ha hullik a hajad, masszírozd a fejbőrödbe és törölközővel körbetekerve hagyd rajta egy órát, majd moss hajat.

A hozzávalók összekeverése, majd a kész szendvicsfeltét fogyasztása. Ízhatás: gyenge zöld-íz, finom.

Ugyanezt a csalánpépet pogácsába, bármilyen túrótöltelékbe is bele lehet keverni. De levesbetétnek készített daragaluskában is van helye.

A következő a tojásos nokedli volt, amibe csalán dolgoztam bele. 6 tojás, vízzel turmixolt 15 szál csalán elkeverve, só, és liszt. Ezután a szokott módon készül az étel. Fotó nincs. Ízhatás: kicsit zöld ízű, de én szeretem a csalán ízét.

Krumplis tészta csalánnal

4 tojás, a szokásos 15 szál csalán, vízzel turmixolva, 1,2 kg liszt, csipet só. Kidolgozzuk a kemény tésztát, majd a szokott módon nyújtjuk. Én kézzel, vagyis nyújtófával :)
A lógó, és a két órát szárított, majd felvagdalt tésztáról van fotóm, miután összekevertem az összetevőket, az étel nem egy fotogén valami :) Ízben nem észrevehető a különbség.
tészta a vállfán
nekem tetszik :)
 Miért jó ez a csalánosdi? Mert teli van ásványi sókkal, vassal, és persze a klorofill tartalma sem hátrány. A csalánnak rengeteg előnye van, a fogyasztásának is. Segíti az emésztést is, és ebben a formában már nem csíp.
Ebből a tészta alapból lehet egyébként lasagne-t is készíteni.
A csalán fagyasztható, éppúgy mint mondjuk a petrezselyem. Érdemes bőven rakni a fagyasztóba, télire.

Csalános-komlós rizs

Szimpla főtt rizs, amihez az utolsó előtti fázisban (majdnem jó, még 15 perc kell neki) beledobjuk az aprított csalánt és szintén aprított komlóhajtást, majd készre főzzük. Pörköltet csináltam mellé, azaz rizses hús volt. Jó volt, de a rizsben megint csalódtam. Azt hiszem vagy nem veszek többet, vagy jázmin rizst fogok venni, mert ez a takarmánynak sem jó, amivel etetnek minket, ez valami kritikán aluli.
Esetleg legyártok nagyobb adag csalános tarhonyát, az úgyis finomabb...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Érdekel a véleményed, ha van hozzá név is :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...