2012. április 5., csütörtök

Tönkölykovász

Méltatlanul mellőztem télen, de most előszedtem a repertoárból. És mindjárt három félét tettem oda. Sima lisztes, teljes kiőrlésű rozs  és teljes kiőrlésű tönköly. Mindhárom gyönyörűen fejlődik, ahogy kell. Ha esetleg valaki új a témában, annak leírom:

Befőttes üvegben 4-5 kanál liszt,és annyi víz, amivel híg nokedlitészta állagú lesz. Ezt langyos-meleg helyen addig hagyjuk, míg buborékos lesz, és felfut. Kábé háromszoros magasságúra fog felfutni, ez hőmérséklettől függően két-három nap. De ez idő alatt is etetjük, azaz mindennap adunk hozzá két-három kanál lisztet és vizet, hogy az állag megmaradjon. Mikor már felfutott, akkor jó. Ekkor visszazuhan és ecetes az illata. Egy deka élesztő 10 deka kovásznak felel meg. És persze a mennyiség csak opció, ahol több kenyér fogy célszerű többet bekeverni.
rozs és tönkölykovász
Én a kenyeremet vegyes kovásszal és vegyes liszttel készítem. TK rozsból és TK tönkölyből 15-15%-ot használok. A kovászokat vegyesen alkalmazom, és bármilyen élesztősbe: pogácsába, pizzába remek.
Akkor teszek 1 deka élesztőt is a tésztába, ha este elfelejtem megcsinálni a tésztát, hogy éjjel keljen. Kell a csak kovászos kenyérnek a 12 óra. Akkor is, ha öregtészta is van benne. Ez is mindig akad a hűtőben, az előző kenyérből egy maréknyi.

A bejegyzés a liszt-alternatíva miatt született, mivel a tönkölyből nem gyakori a kovász.
vegyes kovászos kenyerek
Aki eddig nem készített kovászt, de maga süti a kenyeret, annak az 50-60 forintos élesztő árak mellett érdemes megpróbálni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Érdekel a véleményed, ha van hozzá név is :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...