2012. május 19., szombat

Köles, hamburger-menü, és almaecet-variácó

Nagyon extra almaecetek vannak készülőben.
Két üveget kezdtem meg, az egyikbe rozmaring ágat és fekete borsot, a másikba bazsalikom ágat és borókabogyót tettem.
Ez utóbbira mondhatnám, hogy valami extra recept, gourmand salátákhoz nélkülözhetetlen, de az igazság annyi, hogy a borókabogyót találtam elég izgalmasnak, hogy kipróbáljam, és másra úgysem használjuk.
Persze kíváncsi vagyok a végeredményre, de ha nem lesz finom, akkor takarításra, hajöblítésre használjuk majd.
olyan szépek :)


A legújabb izgalom a főző-életemben a köles. Gluténmentes gabona, ami javítja a veseműködést, van benne nátrium, kalcium, magnézium, foszfor, vas, béta karotin, B1 és B2 vitamin. Sok még benne a szilícium, ami fokozza a szervezet védekező képességét.
Egyébként a legősibb termesztett gabonaféle, kb. 10000 évvel ezelőttről, Kínából származtatják.


Eddig nem voltak nagy sikereim vele, mert háromszoros vízben főztem, és mindig kemény maradt kicsit. Ma olvastam, hogy négyszeres mennyiségű vízzel kell főzni. És még annyi jó kis receptet láttam, amiket ki akarok próbálni.
Itt, és itt.
A köles ugyanis sokkal jobb, mint a rizs. Főleg az a takarmányrizs, amit Magyarországon ételként árulnak.
Sok mindenre használható, a tegnapi hagymás köleskása egy részét ma beledolgoztam a hamburger húsba, a másik része pedig köles krokett lett.
Ez ugyanúgy készül, mint a burgonya krokett, csak nem főtt krumplival, hanem főtt kölessel dolgozunk.

Sok mindenre lehet még alternatívaként használni, például egy tetsző és kipróbálandó recept a kölespizza:
- A sima főtt kölest tepsibe simítjuk, és hasonlóképp megpakoljuk, mint a pizzát tennénk, majd a sajt olvadásáig sütjük.

A hagymás köleskása zöldséggel:

1 karalábé levele mosva, aprítva
2 vajretek levele mosva, aprítva
2 marék zöldborsó
3 gerezd szeletelt fokhagyma

 Ezeket párolóedénybe tettem, azaz alul vizes lábos, fölötte lyukacsos aljú edény, ebben a zöldségek. A fenti edényt lefedtem, negyed órát pároltam. Félidőben dobtam a zöldségek tetejére két szelet vajat (5 deka), ami persze leolvadt a vízbe, de nem baj, mert a vizet a végén a köles-párolt zöldség keverékhez adtam.


Hagymás köles
2 szál újhagyma, szárral együtt aprítva
1 tál köles
4 tál víz
1 lapos teáskanál só

A hagymát kis zsíron átdinszteljük, majd ráöntjük a többi hozzávalót. Lassú lángon, néha átkeverve 20-25 percig főzzük.

A hamburger hús 

1,5 kg darált hús
3 közepes cékla reszelve
3 közepes szál répa reszelve
2 marék főtt köles (a zöldségekkel együtt)
3 tojás
3 marék zabpehely
1 nagy fej hagyma (ezt is reszeltem)
1 nagy marék friss tyúkhúr
4 szál új fokhagyma, szárral együtt aprítva (vagy 4 gerezd reszelve)
só, bors, pirospaprika

Leírom, bár nem a recept szerves része:
Centrifugáztam egy kis alma-répa-céklalét magunknak. A szárazanyagot kétfelé osztottam: 2/3-t a hamburgerbe kevertem, 1/3-t a köleskrokettbe.

Ez a mennyiség nekünk is rengeteg, így az 1/3 részét pogácsázva fagyasztottam. Folpackkal leterített tálcán tettem be a fagyóba, majd fagyás után zacskóztam.

A köleskrokett

4 merőkanál köleskása
2 tojás
só, bors
itt: zöldség/almapép
1 merőkanál zabpehely
annyi liszt, amennyivel formázható anyagot kapunk

Keverés, formázás, zsemlemorzsába forgatás, bő zsírban sütés. Alternatívaként még megemlítem, hogy zabpehelybe forgatva is jó lehet, és már bánom, hogy külön fokhagymát nem kevertem bele, de a férjem mind elültette a kertben :)

a bucimennyiség fele

húspogácsa-hegyek
A buci

Az alap most Limara receptje volt. Csak én elkezdtem összerakni, és valahogy beleestek még dolgok.

30 deka aktív kovász
2 deka élesztő
1 dl sör
4 dl tej
1 dl víz
2 evőkanál zsír
3 tojás
3 tk. só
1 ek. cukor
3 marék zabpehely
4 kanál zabkorpa
2,5 kg liszt

1 tojás a kenéshez, belekeverve két kanál szezámmag

Alapból ugyan háromszoros adagot terveztem, ami 1,8 kg liszttel lett volna, de mégis 2,5 kiló fért el benne. Hiába, a sör nem volt betervezve, de Apjuk megkínált, én pedig az épp odatett kovászba is borítottam kicsit. A kenyérgyúró tálamba ez a mennyiség már nehezen fér el, szóval kettészedtem, és az egyik felébe tettem egy kis friss kaprot, miért-ne alapon.
Nem akartam ennyi zsemlét formázva készíteni, így hüvelykujjnyi vastagra nyújtottam, és a legnagyobb poharammal szaggattam. Kétszeresére megkel, az még pont jó. Persze így is vastagabb lett, mint ami a nagyra nyitott gyerekszájakba kényelmesen elfér, szóval jobb lett volna sima ujjnyi vastagon, de átsült és ízlik nekik. Csak a fele zsemle megmarad minden apróságtól a kutyáknak :)

Nem elhanyagolandó a saláta megoldás sem.
Hamburger menü esetén mindig problémás a saláta és egyéb aprított zöldségek tárolása, újratöltése.
Tegnap a vacsorához nagyobb mennyiségű vegyes sali készült, az alábbiak szerint:


A saláta


1 nagy fejes saláta, mosva, aprítva
1 csomó újhagyma szép szárrésszel együtt aprítva
fél kígyóuborka reszelve
2 fej vajretek reszelve
2 nagy paradicsom vékony szeletekben
20 deka reszelt sajt
1 karalábé reszelve
2 marék papsajt levél
egy citrom leve
3 vastagabb csemegeuborka szeletelve
1 kisebb vöröshagyma vékonyan szeletelve

Ezt jól összekeverem, és a hamburgerbe adagolom. Mondhatnám tökéletes megoldás, van benne minden, és nem gond a tárolás. Akinek kevés benne a hagyma, az kiegészítheti, de nem volt panasz.

A majonéz is a szokott olajmentes változat:

600gr tejföl
2 tojássárgája
1 evőkanál mustár
fél citrom leve
csipet só
őrölt bors

Jól összekeverjük, és kész. Aprítottam bele egy adag snidlinget, mert van, és szeretjük.

2 megjegyzés:

  1. Jó lesz a borókás ecet! Gyakran teszik a savanyúságokba, és komolyan: a borókabogyó isteni a sült húsok mellett. A nyúlpácba is mindig teszek, és a nyúl mellé is. :o) Ráharapni nem kellemes, de hiányzik a hús mellől, ha lehagyom.

    VálaszTörlés
  2. Már átjön az ecetek ízén a fűszerezés, és tényleg: a borókás jobb egy kicsit.

    VálaszTörlés

Érdekel a véleményed, ha van hozzá név is :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...