2012. június 20., szerda

Befőzés, feldolgozás apránként--vegeta, útifű, hyaluron, és ecetek

Egyszer ezt is el kell kezdeni. Ez jellemző rám. Halogatom, mert kicsiben minek, de nagyban nincs időm, kedvem, stb. Most viszont meleg van, hamar szárad minden, nem csak a téli paplanok, hanem a zöldségreszelék is.

A megmosott répáknak a lepucolt héja, a zeller, karalábé reszelve, a hagyma aprítva, újhagymaszár aprítva, petrezselyem-zeller zöld, és a száraik is jól felaprítva.
Egy tálcára helyezett pelenkán pihen, szárad (amit ráhajtok, hogy ne porosodjon, legyesedjen), elvan a szekrény tetején, a szobában. Egy-egy adag pár nap alatt megszárad, lehet morzsolni, üvegbe tenni. És persze besózni. Egy marék morzsolt zöldséghez 1-2 teáskanál Parajdi sót rakok. Ami persze lehet bármilyen só, csak dicsekedtem :)
Egy kis adag már kész, vegeta illata van. Igaz, kurkuma nincs benne, mert elfogyott, de jelentősége sem sok van. Nekem nincs kávédarálóm, de majd ha több lesz, akkor beledugom az üvegbe a botmixert.


Szóval apránként dolgozni nem is rossz. Mert míg tavaly 10 darabka saját szedésű lándzsás útifű levél, és két kis üveg szirup várt a télre, addig most már lassan tele van a hűtőtáska a különböző köhögésre, torokfájásra való szirupokkal, sok befőttesüvegnyi szárított levél vár a hideg időre, és még szárad is levél. Sőt, még kint is akad, most nő. Mert végre volt pár esős nap :)
Tehát, hogy is dolgoznék fel ennyi levelet, egyéb növényi részt egyszerre? Mert én mást is szedek, mást is szárítgatok.

Közben a háztartás is ott van, sőt a legújabb dili: a tojáshéjbelső, ami a hyaluronsav alapja. Oké, én nem ráncfeltöltésre akarom használni, mert ez a tojáshéjbelső szárítva és őrölve az ízület és porcépítő szerek alapja is. No meg fogok azért hyaluron kivonatot is készíteni, ránctalanító krém alapnak. Az is kell a népnek, igaz?
A tojások mosása, szárítás, szétszedés: aprólékos munka, biztos nem csinálnám nagyban. Ráadásul nem is lehet várni vele, megmosni muszáj, mert hamar megbüdösödne, és szétszedni is muszáj, mert túlszárad és lehetetlen kiszedni a hártyát belőle.
A megmaradt héjakat apróra törve, esetleg őrölve a kutyák ételébe lehet keverni, féreghajtóként működik. vagy a veteménybe szórni, meszezi a talajt.

Mindenképp el akartam mondani, az almaecet ágy sorsát is. Ami a túltermelt, üvegekben a sorsát váró almaecetben termelődik. Ugyanis egy élő anyagról beszélünk, folyamatosan dolgozik. Két üvegből is hatalmasra nőtt ecetágyat szedtem ki, nem lett volna szívem kidobni. Kísérletképp betettem egy üveg cukros vízbe, és nem tettem mellé semmi mást. Kíváncsi voltam, lesz-e belőle ecet- és lett. Egy hét alatt erős, 10% körüli ecet lett. Amit leöntök róla, lemosom, és megint feltöltöm cukros vízzel.


Nemsoká írok a kombucháról, és sokrétű felhasználhatóságáról.

2 megjegyzés:

  1. Fantasztikusan ügyes vagy! Kész javasasszonnyá képezted ki magad, ami nagyon jó.
    Vegeta készítésen én is gondolkoztam, de olyan jól bevált a Vega-mix, amit még felturbózok metélőhagymával, lestyánnal, és nem használok sokat mert fél kiló hónapokig elég,hogy inkább lemondtam róla..

    VálaszTörlés
  2. Köszi :)
    Én csak sajnálom kidobni a sok héjat, szárat. Amúgy bő egy éve elvagyunk vegeta nélkül.

    VálaszTörlés

Érdekel a véleményed, ha van hozzá név is :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...