2012. június 6., szerda

Ha már Ördögkonyha...

... akkor gyertek velem gyógynövényezni.
 Itt van az az időszak, mikor tele van minden a télire való gyógynövényekkel.
a mai gyűjteményem
 Az út menti, ritka növényzetben ott van rögtön a lándzsás útifű. Gyűjtendő a levele, lehet szárítani, szirupot főzni, vagy érlelni belőle. Nyákoldó, köhögéscsillapító.
forrás:Compot
Van belőle széleslevelű változat is, az is jó, csak kicsit kevesebb benne a hatóanyag.
forrás és bővebb leírás itt
Szirupfőzés:
a növényi részeket megmossuk, aprítjuk, majd annyi vízzel, amennyi ellepi, leforrázzuk. Hagyjuk kihűlni, mixerrel pépesítjük, majd szűrjük. Ezután takaréklángon felforraljuk, annyi deci mézzel vagy cukorral, ahány deci víz volt az alap. Melegen tesszük üvegekbe.

vagy:

Szirup AntalVali módra:
  • 2 marék nyers, friss útifüvet és 2-3 szál kakukkfüvet leforrázok annyi vízzel, hogy épp ellepje, hagyom kihűlni
  • ha kihűlt, pépesítem, vagy összeturmixolom
  • majd nagyon lassú tűzön visszamelegítem, és 15-20 dkg kakukkfű mézzel besűrítem
  • még melegen palackozom
  • Az első felbontás után dúsítom 2 csepp eukaliptusz ollóolajjal, majd jól összerázom az üveget.

 Majd jön a pásztortáska. Ismeri mindenki, ezzel csilingeltünk kiskorunkban.
forrás és leírás itt
 Ez is sok mindenre jó, teája például vérzések csillapítására, orr, gyomor, bélvérzések, sőt erős főzete segít az intenzíven vérző sebeknél is. Erős menzeszt is szabályozza, mint ahogy a pubertáskor alatti szabálytalan ciklust is. Bővebb leírások a linken, de még megemlíteném, hogy egyszerűen elkészíthető tinktúrájával izom és végtagsorvadásokat, lágyéksérvet is gyógyítottak már, mindenféle szabálytalan vérnyomásra jó, vérkeringés-javító hatású.

Milyen jó az okostelefon! Ma a séta közben, szép pipacs csokrot láttunk. Gyorsan megnéztem, van-e valamilyen gyógyhatása, bár úgy tudtam, mérgező. Valóban, kisgyermekeknek nem ajánlott. Felnőtteknek viszont enyhe idegnyugtató, köhögéscsillapító, görcsoldó. Segíti a száraz köhögést, és az álmatlanságot. Virágának erős színezőanyagát az élelmiszeripar használja. Emiatt döntöttem úgy, hogy nekem a gyógyhatása most nem kell, mert amire szükségem van belőle, azt tudja más  gyógynövény is, amiből nem baj, ha a gyerekek is kortyolnak. Viszont a színező hatását kihasználom. Ezért megmostam az óvatosan leszedett virágszirmokat, majd felöntöttem olívaolajjal. Kisit átmixereztem, és most hagyom állni, hogy kioldódjon a színanyag. Szappanszínezésre fogom felhasználni. A pipacsvirág felhasználásáról bővebben: itt.

Talán felmerül a kérdés, mi a másik két üveg. Nos, nem titok. Az egyik friss zsálya olívaolajban, a másik pedig vadrózsaszirom, szintén olívában. A zsálya krémdezodor-alapanyagnak lesz jó, a vadrózsa pedig bőrápoló-hidratáló krémnek.
forrás, leírás: itt
Sajnálom, hogy illat-átvitelre nem alkalmas a net. Mert a zsályás olajomnak olyan, de olyan illata van! Pedig pár órája ázik, de mint a méz!
Amúgy mindenfelé nyílik most a zsálya, rengeteg van.

És ami még a legfelső képen van, a fenyőrügy. Most szirup készült belőle.
A mosott, aprított (olló) rügyeket annyi vízzel felöntjük, amennyi ellepi, majd másfél órát főzzük, takaréklángon. Ezután turmixoljuk, és átpasszírozzuk. A súlyával, vagy térfogatával megegyező mennyiségű cukorral/mézzel átforraljuk, majd üvegekbe töltve eltesszük köhögős időkre.

Ha meg akarjuk őrizni a magas C-vitamin tartalmát, akkor az aprított rügyeket szimplán, cukorral rétegezve belenyomkodjuk egy befőttes üvegbe, és lezárva tartjuk pár hétig. Meleg, lehetőleg napos helyen. Pár nap után a cukor elkezd elolvadni, majd folyékony lesz. Ekkor a leszűrés után üvegbe töltve szintén félretesszük.

És a végére egy fotó a legkisebb gyűjtőmről, aki egyelőre krisztusakác magokat gyűjt, de azt mániákusan. Itthon eljátszik és varázsol velük. Mi másért rendezgetné csak általa értett rendszerbe őket, és "Háplá, háplá." kántálással táncikálna felettük?


2 megjegyzés:

  1. ma elmentem keresgéltem, cickafarkot találtam, sajnos a zsálya már szinte elvirágzott így viszont már nem használható vagy esetleg szárítva igen?

    VálaszTörlés
  2. Virágzáskor még jó, elvirágozva már elveszett belőle a gyógyhatás egy része, de fűszernek még megteszi :)

    VálaszTörlés

Érdekel a véleményed, ha van hozzá név is :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...