2012. június 25., hétfő

Kombucha tapasztalatok

Mikor kaptam, vacillálás nélkül, örömmel elfogadtam. Egyrészt hallottam már róla, bár akkor még nem sokat, inkább a neve volt ismerős.
Ami problémára kaptam, az rendbe jött, de persze nem hagyom abba, mert már az elején rákattantam, nagyon szeretem.
Ízre olyan, mint egy finoman pezsgő teaízű édes-savanykás ital: finom.

Azt az elején leszögezem: MAGAS VÉRNYOMÁSRA, CANDIDA TÚLSZAPORULAT ESETÉN NEM AJÁNLOTT! Candida esetén a jó ecetesre hagyott változatot ajánlják.

De egyébként, míg a szervezet nem jelez, hogy elég, addig lehet fogyasztani. Napi 3x1 dl az ideális mennyiség, elárulom: én többet iszom. Napi 5-600 ml is lecsúszik, persze több részletben.
balra almaecetek, középen a bejegyzés sztárja: kombucha

Készítés:

Mikor megkapod a gombateleped, akkor egy kis lében úszik, ami egy érési vagy érett állapotban lévő kombucha ital. Ezt a készítésnél fel kell használni, sőt minden alkalommal kell a frissen készítendő adaghoz adni 1-2 dl-t (mindig 10%) az előző teából.
A friss adaghoz kell 2 liter jó erősre készített fekete vagy zöld tea. 5 literes befőttes üveg az alapedényünk. A kombucha gomba ebben pihen, ücsörög az előző, érett teából hozzáadott lében, és várja a frisset.

A 2 liter felforralt vízbe dobott, 15 percig lefedve áztatott teába belekeverem az 5-6 evőkanál cukrot. Majd mikor a tea langyosra hűlt, a cukor elolvadt, akkor öntöm az üvegben várakozó gombatelepre, és kezdődhet az érés.
szerintem nagyon szép
Sűrű szövésű, természetes anyaggal, legumizva kell tárolni. Mégpedig azért, hogy a levegő be tudjon menni, de a muslincák, legyek ne.
Meleg helyen, de nem a tűző napon tartjuk. 6-8 napig érik. Ha meleg a külső hőmérséklet, akkor lecsúszhat akár 4-5 napra is az érési idő, viszont hűvösebb időkben előfordul a 12 nap is.
Fény nem fontos, lehet akár a konyha pult legsötétebb, eldugott részén is.

Savanykás, pezsgő italt kell kapnunk.

A teafajtákról:
2 literhez én 1 filtert, vagy szálas teából (ritkán, kevés helyen kapható) 1 lapos evőkanálnyit használok.
Gyógynövény szárítmányok nem jók. Mert szinte mindegyikben van valami gombaölő, baktériumölő tulajdonság, ami lássuk be, a kombuchának sem tenne jót.
A filteres teaként kapható, egyszerű "gyümölcs"teák sem jók, mert az aromásításukhoz használt anyag szintén mérgező hatású lehet a gombákra.  Próbáltam, nagyon lassan érett be.
A legegyszerűbb, mindenhol kapható tea: Garzon, Yellow Label.
Earl Grey NEM! Mert bergamott illóolajjal készül, ami szintén baktériumölő.

A cukor:
Riasztó lehet elsőre a mennyiség, de a gomba a cukrot megeszi, attól fejlődik, szaporodik. Így a cukor átalakul, a cukros teánkból lesz a finom, egészséges kombucha tea.
Ha túl sok lesz elsőre amit legyártottunk, akkor befőttes üvegben el lehet tenni, de ezt már nem fogyasztjuk. Ez jó lehet sebek lemosására, hajhullás ellen a fejbőrbe masszírozva, majd bedunsztolva, 2-3 órát így hagyva a hajmosás előtt.
Jó még takarítani, wc-t, kádat súrolni, zsíroldó hatása is van, és nem utolsósorban még mindig dolgozik.

Nekem egy nagy átlátszó demizsonban áll a konyhapult alatt. Hetente leszedek róla egy nagy, 1 cm vastag gombakultúrát. Lemosom, és használom, mint italkészítőt.
Persze ez kissé körülményes, mert egy edénybe át kell öntenem a folyadékot, ugyanis a demizson szája szűk. Azon még át kell préselődni a vastag gombatelepnek is. Szóval ha tovább hagynám, akkor nem tudom, mi módon lehetne kiszedni :)

A szaporodás:
Az italkészítés közben, és a félretett levekben is folyamatosan szaporodik a gomba. Annak ellenére is, hogy mondjuk befőttes üvegben áll, lezárva. Érdemes megfigyelni: úszkálnak benne kis barna szálacskák, amik a felszínen összegyűlnek, és lassan létrehozzák az új kolóniát. Ami először egy vékony hártya, majd egyre vastagabb, fehér anyag.
A képek a takarításra, hajpakolásnak félretett ecetes, régi lében szaporított gombákról:
2. nap

4. nap
7. nap
leszedett, vastag kultúra: tapintásra sima, nem nyálkás anyag
A gomba kezelése:
Mikor kiszedjük a kész italból, érdemes kicsit lemosni, de nem muszáj. A nagyon elöregedett, teától megbarnult gombák is élnek, de mindig van friss, így a régieket beledarabolhatjuk a kutya, malac, csirke, stb. ételébe. A mi macskánk nem érdeklődött, de lehet olyan, aki fog.
Ha épp nem akarunk készíteni italt, akkor a hűtőbe téve eláll. Sőt olyat is olvastam, aki kiszárította, majd pár hét, hónap múlva vízbe téve felélesztette.
A szaporulat egy idő után jelentős lehet, ismerősi, baráti, családi körben lehet terjeszteni. Addigra Te már profi leszel benne, a tudásodat a gombával együtt tovább tudod adni.

Linkek:
Leírás
Népgyógyászat
Fórum

Gyors csodát senki ne várjon, minden természetes gyógymódnak idő kell, míg hat.







28 megjegyzés:

  1. A praktikákat ki is próbáltad?Egy időben én is csináltam,de olyan sok lett,hogy nem tudtam mit kezdeni a maradékkal.Gombám még mindig van,én lefagyasztottam.Nagyon érdekelne,hogyan használod hajra,stb.

    VálaszTörlés
  2. Szia!
    Takarításra szoktuk használni, főképp a fürdőben. Wc, kád, mosdó és felmosás.

    Hajra simán, töményen ráöntögetem, közben a másik kezemmel igyekszem a tövekhez masszírozni. Mikor átitatta a hajam, akkor törölközőt tekerek rá, és hagyom 2-3 órát, majd hajat mosok. Váltva csinálom az ecetes csalán-fűz-tormalevél hajvízzel, és a legújabb szappanommal mosom a hajam. Így ezzel a hármassal a korábban két napot bíró zsíros hajam 4-5 napot bír, és sokkal dúsabb az állaga. A hajhullás normál mennyiségűre csökkent.

    A gyerekek fürdővizébe is öntök kicsit, főképp ha leégtek, vagy sebesek.

    Nálunk fogy rendesen, már 3 nagy üveggel gyártom folyamatosan :))

    VálaszTörlés
  3. Meg fogom írni ide is:
    http://ordogszappan.blogspot.hu/2012/06/csalan-tormalevel-fuzfakereg-hajviz.html

    VálaszTörlés
  4. szia pár napja találtam rá a blogodra és a rabja lettem, nagyon sok jó hasznos dolgokat olvasok és ez a kombuchan megakadt a szemem pár éve nekem is volt de egy hosszabb otthoni távollét miat kipusztult nem volt kire bíznom, és azóta sem találtam olyan

    VálaszTörlés
  5. nem találtam olyas valakit aki használja, ha lehet kaphatnék belőle, az email címet nem találom esetleg ha az én emailemre elküldöd a postacímet megköszönném :-) annabari82@freemail.hu

    VálaszTörlés
  6. Küldök mailt :) Mailem oldalt, a bolygó felett kettővel.

    VálaszTörlés
  7. Üdvözlöm!
    Én kaptam gombát, vékony kis hártyát indító teával. Valami szörnyű kinézetű sötét barna izé úszik a tea tetején. Mintha barna penész lenne rajta. Normális ez? Lehet valahogy kezelni? Iható az így készült lé? Várom a válaszát erre a mail címre: udvarditeri@t-online.hu
    Köszönettel Udvardi Teri

    VálaszTörlés
  8. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  9. Szia! Él még az ajánlatod, hogy postaköltség ellenében küldesz kombucha telepet? Köszönöm előre is a válaszod. Mail címem: kaba2@freemail.hu
    Marika

    VálaszTörlés
  10. Az indító gomba lesüllyedt az aljára.A tetején már képződik az új kb.1,5 mm vastag.4 napja kezdtem,kiváncsi vagyok a végeredményre.Árpád

    VálaszTörlés
  11. Szia Heni! Nekem a 2. adag bepenészedett. Mi lehetett az oka? Nem világos számomra, hogy a felszínen kialakult új állományt bele kell-e rakni a következő adagba, (Én beleraktam, úgy gondoltam, hogy így fog szaporodni a gomba.)Előre is köszönöm válaszodat. Mara

    VálaszTörlés
  12. Kedves Mara!

    Penészt még sosem láttam a kombuchán, nem tudom mitől lehet. Nem hiszem hogy hőmérséklet miatt lenne, tényleg nincs ebben tapasztalatom.
    Az új gomba lesz a következő állomány anyja, elég gyorsan szaporodik, és minél több van egy üvegben, annál hamarabb lesz a teából kombucha.
    Persze egy idő után a mennyiség miatt nem egy üvegbe tesszük, hanem másikba, vagy pihentetjük, továbbadjuk.
    A penészest kidobnám, ha nincs több, akkor küldök frisset szívesen.
    De jut eszembe!
    ha van olyan leszűrt, el nem fogyasztott kombuchád ami ép, nem penészes, akkor azt hagyd a konyha pulton egy nyitott flakonban, és azon is képződni fog gombatelep. Vagy pohár, tiszta ruhával letakarva, ne muslincásodjon.
    Remélem segítettem.
    Heni

    VálaszTörlés
  13. Szia Heni! Köszönöm a gyors válaszodat. A régi telepet lemostam ecettel, és új főzet teába tettem. Raktam bele az elkészült teából is. És valóban maradt még a régi teából is, akkor azt kiteszem egy pohárba. Lehet, hogy túl értetlen vagyok: a régi telepet is áttesszük az új főzetbe, vagy csak az újat? Ha nem sikerül, akkor szólok, és kérek tőled egy újabb adagot. Köszi előre is. Mara

    VálaszTörlés
  14. Hááát, lehet, hogy csak az egész KAMU? :P
    Az a tíz milliós bírság eléggé ciki:
    http://index.hu/gazdasag/2014/03/05/hazudtak_a_kombucharol_lecsapott_a_gvh/

    VálaszTörlés
  15. Persze, lehet hogy csak kamu. Mindenre lehet, arra is, hogy a Föld a Tejút része. Ki látta? Te igen? Én sem.
    Idézet:
    "A GVH észrevétele szerint a tájékoztatások fő üzenete a fogyasztó számára az volt, hogy a termékek használatával számos betegség hatékonyan kezelhető, orvosolható, megelőzhető, valamint egészségmegőrző hatása is van a termékeknek. A GVH megállapította, hogy a vállalkozás fogyasztókkal szembeni tisztességtelen gyakorlatot folytatott, mivel a vizsgálat során nem tudott olyan bizonyítékot benyújtani, amely igazolta volna, hogy a termékek ténylegesen rendelkeznek a hirdetett hatásokkal."

    Magyarul jó és hatékony, csak nincs bizonyítva. Ha felboncolnánk miatta pár kisnyuszit, bizonyított lehetne.

    Mindez miért is érdekel engem? Nem érdekel. Nem adtam pénzért kombuchát senkinek, emésztési gondok miatt használtam, és ittam, mert finom. A túlszaporulatot ajándékoztam el, mindenféle ígéret nélkül :))

    VálaszTörlés
  16. Én most szeretném elkezdeni, az én döntésem volt. Tisztelem a jószándéku embereket, akik tapasztalatukat megosztva segítik azokat akik ismerkednek új dolgokkal. Nem kötelező ez senkinek, akit nem érdekel egyszerűen elhagyja az oldalt. Kedves Heni köszönöm, hogy olvashattam a tapasztalataitokról.

    VálaszTörlés
  17. Kedves mindenki! Hol lehet Budapesten egy Kombucha gombat szerezni? Koszonettel, Yulia

    VálaszTörlés
  18. Kedves mindenki! Hol lehet Budapesten egy Kombucha gombat szerezni? Koszonettel, Yulia

    VálaszTörlés
  19. üdv mindenkinek szeretném kipróbálni,de nem tudom hogyan juthatok hozzá SEGÍTSÉG kellene előre is köszönöm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Írj az ordogszappan@gmail.com mailcímemre, megbeszéljük. Amúgy ingyen adom,c sak csomagolási költség van.

      Törlés
  20. Kedves Heni! Szeretnék érdeklődni, h hogyan lehetne hozzájutni a gombához....... amiből italt tudnék készíteni!? Az e mail címére már írtam. Várom válaszát!

    VálaszTörlés
  21. Üdvözletem! Most válaszoltam, nem voltam gépközelben :)

    VálaszTörlés
  22. Kedves Heni!Nagyon szeretném beiktatni a saját ill. a szeretteim életébe a kombucha fogyasztását!Érdeklődöm,hogy van-e még rá mód öntől beszerezni ezt a csodazuzmót és hozzá a szükséges "indító teát"?Előre is köszönöm!Üdvözlettel:Anikó

    VálaszTörlés
  23. Kedves Anikó!
    Írjon az ordogszappan@gmail.com címre, megbeszéljük, de van, és ingyen adom.

    VálaszTörlés
  24. Kedves Heni!
    Az lenne a kérdésem, hogy a tea tetején lévő új gomba állományt hogyan válaszam le a régi gombáról, hogy egyik se pusztuljon el? A kettőt barna szálak kötik össze. Melyikről távolítsam el a barna szálakat? Illetve ha el is távolítom a teából, ezek a barna szálak ott lesznek a teában?
    Válaszodat előre is köszönöm! :-)
    Tímea

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Tímea!
      Nem fog elpusztulni akkor sem, ha elszakad, válaszd le ahogy tudod, de ha hagyod, akkor az új egyre vastagabb lesz és a régit könnyebb lesz leszedni. A barna szálak miatt használj szűrőt, mikor pohárba vagy flakonba teszed.
      Ezek a szálak a gombák, ezek állnak össze majdan teleppé.
      üdv

      Törlés
  25. Persze, postaköltség és csomagolási költség ellenében, ami max.890+400 ft, küldök szívesen. Írj az oldal tetején lévő üzenet dobozba, mailben fogom megkapni, válaszolni fogok. Ott mindent megbeszélünk.

    VálaszTörlés

Érdekel a véleményed, ha van hozzá név is :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...