2012. szeptember 20., csütörtök

Zsályaszósz, és zsályás sütőtökkrém leves

Hétvégén sült húst terveztem, és végre ki akartam próbálni a zsályaszószt is. keresgéltem recepteket, majd mikor láttam: ez is mindenkinél más, akkor már tudtam, majd én kitalálom milyen legyen.

Alap volt a marék zsályalevél, amit megfuttattam 2 kanál olívaolajon, majd 2 kanál liszttel rántást kevertem belőle. Ezt felöntöttem az előző napi húslevesből 1 dl lével, és 500 ml tejszínnel. Tettem még bele 2 evőkanál mustárt, t, borsot.
Itt hozzáfűzném, hogy ugyebár leveskockát nem használok. A jó levesbe húst, sok zöldséget, zöld leveleket, sót, szemesborsot, és sáfrányt teszek. Ez utóbbit a piacon veszem, egy nénitől. Kap a levesem még kurkumát is, ha van itthon. Szóval ha csak húsleves lé kell valamibe, akkor sem kockázok. Inkább a leveseket készítem több lével, mint indokolt lenne, és ebből fagyasztok alkalmanként 1-2 tejfölös pohárnyit. Még valami. Mivel a gyerekek a karalábét és zellert nem nagyon eszik meg, ezeket összeturmixolom, és pépként visszakeverem a levesbe. Így kissé sűríti a húslevest, az ízén nem sokat változtat, és végre ilyesmi is jut a bendőjükbe.

A zsályaszósz ennyi volt. Összeforraltam, kis lángon rotyogott 2 percet, majd lezártam és turmixoltam.

A sült húshoz készült még túrós krumplikrokett, mezei zsályával.

1 kg krumplit héjában megfőztem, kihűlés után pedig pucoltam, törtem és belekevertem 250 gramm túrót.
ztam, borsoztam, és két kiskanál szárított mezei zsályát kevertem el benne. Két tojással, és 1 kiskanál szódabikarbónával is elvegyült, majd annyi lisztet kapott, hogy formázható, nem ragacsos tészta legyen.
Gömböket formáztam, majd vízbe és szezámmaggal elkevert zsemlemorzsába mártva pihentek a tálcán a sütésig. Ekkor ellapogattam őket, hogy szépen át tudjanak sülni, és forró zsírban kisütöttem őket.



A sütőtök krémleves épp zsályával, puszta véletlen volt.
Hisz csak a sütőtök felhasználásához kerestem valami ebéd receptet, mikor pont ez jött szembe. Mintha a világ tudta volna, hogy épp zsálya-hetek vannak itthon :)

1 póréhagymát felszeletelve megfuttattam
olívaolajon, rávagdaltam
4 gerezd fokhagymát, és
1 kis fej vöröshagymát
erre szórtam 1 kockázott nagyobb zellergumót,
1 nagy sárgarépát,
1 nagyobb rozmaringág leveleit,
és a 1,5 kg kockázott sütőtököt
sót, őrölt borsot

Felöntöttem annyi vízzel, amennyi ellepte (az eredeti recept húsleves lét írt, de az most kimaradt), és belekanalaztam azt a 400 ml zsályaszószt ami hétvégéről maradt. Kissé túl lett ugyanis gyártva (a krokett elfogyott magában ebéd után, a husi pedig zsíros kenyérként végezte másnap).
Ha ez nem lett volna, akkor a hagyma olajon való futtatásakor tettem volna rá a marék aprított zsályalevelet.

Mikor megpuhult a tök, akkor turmixoltam, és késznek ítéltetett. Belevalónak pedig kenyérkockát pirítottam, majd míg a sütőben pirult, fél marék zsályalevelet és két gerezd aprított fokhagymát megfuttattam olíván, és a kész kenyérkockákat ebbe kevertem el. Azaz ráöntöttem a zsályás olívára, rátettem a fedőt, majd alaposan összeráztam a fedőt fogva.
Reszelt sajtot szórtam még rá a tálaláskor.


2 megjegyzés:

Érdekel a véleményed, ha van hozzá név is :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...