2013. február 10., vasárnap

Zuzmószirup

Milyen jól jön mikor köhög az ember fia-lánya, vagy csak csúszkál a lerakódás a torkában. Persze venni is lehet, de készíteni sem bonyolult.
Fogtam 10 gramm fenyőzuzmót, fél liter vizet és 20 deka cukrot. Ezt feltettem a kályha tetejére, és lassú rotyogással elfőztem a fele vizet. Közben szépen besűrűsödött, igazi szirup lett.

 
Bármilyen szimpatikus cukorfélével készíthető, szerintem a barna cukor sem sértődik meg, de akár mézzel is sűríthető. Arra figyeljünk, hogy a mézzel készült verzióba a mézet utólag tegyük, mikor langyos, ne főzés előtt.

Igazi, saját szedésű erdei fenyőzuzmóval dolgoztam, mert ugyan volt itthon izlandi is, de eltört az üvege, ki kellett dobnom. A fenyőzuzmóról nem sok anyag van a neten, de fertőtlenítő hatású, felszakítja a váladékot, csökkenti a köhögést.
Akinek szimpatikusabb az izlandi zuzmó, készítheti azzal is, a dolog lényege, hogy egy csomag gyógynövényboltban vett zuzmó kb. 200 ft, a cukor/méz olyan 50-100 ft, a kályha pedig amúgy is be van gyújtva. Mivel a zuzmó íze teában keserű, úgysem használtam, erre pedig jó lesz.
Én még tettem a szirupba egy kanál citromfű levelet is, és mikor elkészült és leszűrtem, akkor 2 csepp citrom, és 5 csepp borsmenta illóolajakkal tettem még ízletesebbé, hatásosabbá.
Ilyen szirup készíthető sokféle gyógynövényből, ha nyáron nem készítettél, akkor vegyél a boltban gyógyfüveket, és készítsd el most. Akár azonnal fogyasztható, a cukor eltartósítja, de célszerű a hűtőben tartani, hisz egyéb tartósítószer nincs benne.

Javaslom a kakukkfű szirupot, a fenyőrügyet, bíbor kasvirágot, lándzsás utifűvet, citromfüvet, vagy ezek keverékét. Mentával is meg lehet bolondítani őket, akár borsmenta, akár fodormenta legyen szimpatikus.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Érdekel a véleményed, ha van hozzá név is :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...