2013. április 1., hétfő

Mentás csokitorta sütés nélkül, házi tejszínes vajkrém

A torta

Mivel nem akartam a sütéssel vesződni, ismét kekszes alapú csokitortát készítettem, mint nemrégiben. Ott netes recept alapján dolgoztam, ami nagyon finom és könnyen elkészíthető volt, de több dolog nem tetszett. Ezeket akkor is és most is kijavítottam, így már az eredmény kielégítő volt.

Egyrészt az alapból kihagytam a cukrot, hisz a keksz cukros, édes. A krémbe pedig több vajat tettem, hogy kicsit keményebb legyen, ne a szétfolyás határán létezzen.

A krém alap nálam mindig ez, ezt csoki helyett lehet gyümölcsökkel eldolgozni (ha vizes a gyümölcs, akkor emulgálásképpen egy-két tojássárgája jól jöhet bele, ez egyesíti a zsíros és vizes fázist), citromosra készíteni, de akár diósra is.

A kekszes alap, itt:

400 gr háztartási keksz
50 gr cukrozatlan kakaó
100 gr pálmavaj
pár evőkanál tej

A kekszet sodrófával egy tálcán összetörtem, úgy, hogy kisebb darabok is maradtak benne. Egy tálban összedolgoztam a kakaóval és az olvasztott pálmavajjal, majd hogy összeálljon, pár kanál tejet is tettem bele. Így frissiben belenyomkodtam a tányérra helyezett tortaformába, majd elkészítettem a krémet.

250 ml tejszín (nem növényi)
250 gr vaj (fele pálma, fele teavaj)
100 gr étcsoki (étkezési, nem tortabevonó)

A tejszínt felmelegítem, beletördelem a csokit, hagyom elolvadni. Mikor kész lezárom a gázt, beleteszem a vaj felét, és hagyom elolvadni. Mikor kicsit kihűlt, a vaj másik felét - ami szoba hőmérsékletű - alaposan kikeverem, és apránként ráöntöm a langyos, tejszínes keveréket. Mixerrel (habverővel) keverem, alaposan, míg jó krémes állagot nem ér el.
Ebből egy finom, jó állagú krém lesz, pont jó az íze is, nem igényel cukrot, édesítést.

Ezzel itt még nem elégedtem meg, valami még hiányzott.
Ezért készítettem egy adag csokis-mentás pudingot.

Fél liter tejbe elkevertem csomómentesre 5 evőkanál keményítőt, 5 evőkanál cukrozatlan kakaót, 3 evőkanál porcukrot, és megfőztem a pudingot. A legvégén adtam hozzá 5 csepp citrom illóolajat (főzésre is alkalmas, minőségi illóolaj, vagy jól megmosott, reszelt citromhéj) és 15 csepp borsmenta illóolajat.

Ha ez utóbbi nincs megfelelő minőségű otthon, akkor akár a száraz borsmenta levelekből 2 evőkanálnyit teszek felforralt tejbe, amit hűlés után szűrök, és ezzel készítem a pudingot.
A keserű kakaó, a kellemes borsmenta íz, a citrom kellemes, háttérbe olvadó aromája nagyon jó ízt eredményezett. Magában ez a puding kicsit sok lenne szerintem, de a tortakrémmel és a cukrozatlan kekszes alappal pont jó lett.

A vajkrém

Mivel kellett valami kenyérre való is, így reggeli konyhamunka gyanánt vajkrémet készítettem.
20 deka pálmavaj
6 evőkanál minőségi olaj
1 tojássárgája
100-150 ml hideg tejszín (itt nálam semmiképp nem növényi, de persze lehet az is)

A pálmavajat felolvasztjuk, keverőedénybe tesszük, és belekeverjük a folyékony olajakat. Nekem szőlőmag és szűz olíva van itthon, de ezek erőteljes ízűek, inkább valami kevésbé domináns olaj kell hozzá. A finomított napraforgó szerintem az egész megerőszakolása, a finomítatlan csak frissen jó, a mogyoróolaj elég jó ízű, vagy akár lenmag, vagy amit bírtok. Keverék is jó ha többféle van otthon, és ne feledjük, az egészet lehet ízesíteni pl. petrezselyemmel, snidlinngel, lilahagymával, fokhagymával, magokkal, sóval-borssal, sok mindennel.

Vízfürdőbe állítva a vajas-olajos edényt alaposan ki keverjük habverővel a pálmavaj-olaj mixet, majd mikor elkezd dermedni, akkor beleütjük a tojássárgáját, és azzal is kikeverjük. Ekkor kanalazzuk bele 1-2 kanalanként az előzőleg habbá vert tejszínt. Ezzel kész is lesz a krémünk.
A tojássárgája miatt romlékonyabb, mint a bolti, de ez az emulgálás miatt kell bele.
Mint ahogy a majonéznél is olajos fázist keverünk vizessel (tejföl, mustár), és ezt fogja össze a tojássárgája (egymással nem keveredő részek egyesítése: emulgálás), itt is emiatt van. Mivel a tejszín alapvetően tartalmaz némi vizes anyagot is, ez kicsapódna a vajkrémben hűlés közben.
Hűtőben akár egy hétig is eláll, de együk meg, ha már készítettünk egy ilyen különleges kenyérre valót.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Érdekel a véleményed, ha van hozzá név is :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...