2013. május 28., kedd

Variációk

Annyi minden összegyűlik ám a fejemben egy ilyen hosszas kihagyás után, de sajnos nincs időm megírni mindent.
Van ez a sós ropogtatnivaló, ami már sok generációt megért nálunk, azaz sokszor elkészítettem. Mindig kitalálok vele valamit, ez persze annak függvénye, mi is van itthon épp.

A recept idemásolva:

25 dkg finomliszt
10 dkg vaj
(kizárólag zsírral készítettem)
5 dkg apróra reszelt sajt(trappista,vagy kemény füstölt sajt)
1 tojássárgája
1 csapott ek.só (szerintem egy teáskanál is bőven elég egy ilyen adagba, az evőkanál sótól nagyon sós lesz!)
2 ek. tejföl

tetejére: kevés pirospaprikával elkevert tej, lenmag, szezámmag

A lisztet elmorzsolom a vajjal, majd hozzáteszem a sajtot, sót, tojássárgáját és a tejfölt. Összegyúrom, majd min. fél órára hűtőben pihentetem. A nagy sütőtepsi méretével megegyező nagyságú sütőpapíron kinyújtom, beleemelem a tepsibe. Megkenem a paprikás tejjel, megszórom magokkal, majd derelyevágóval kis kockákra vágom. 200°c-ra előmelegített sütőben 12-15 perc alatt megsütöm. Kissé hűlni hagyom, majd széttördelve tányérra teszem a magos ropogtatnivalót.

Bevallom, mindig akartam ilyet otthon készíteni, de sosem jött szembe a recept. De most annyira rákattantam, hogy sós finomságnak csak ilyen készül mostanában. 

A variációk:

Mikor volt itthon, akkor a liszt harmada tökmagliszt volt, van mikor szezámmagliszttel keverem, tettem már bele rozslisztet is, tejföl helyett néha aludttej, joghurt, kefír. Sima sajt helyett füstölt, és ami a legfinomabb volt: sajtnak márványsajt. Abba az adagba tettem csírákat is, mivel sok volt és nem akartam hogy megromoljon. A csíra pedig lóherecsíra volt. Az az adag pogácsa a fejemben a penészes herepogácsa nevet kapta. Nos, nem hinném hogy nagy sikere lenne ha ez volna a bejegyzés címe, de ott és akkor jól hangzott.
Szoktam bele és a tetejére is tenni: szezámmagot, fehéret-feketét. Napraforgó magot, sótlant. Sós mogyorót apróra törve. Köménymagot. Viszont sokkal jobb, ha a tetejére is szórunk kis reszelt sajtot.
És most fogom először úgy készíteni, hogy egy csipet szódabikarbónát tettem a négyszeres adag pogácsába. Mert az alapadag, ami ott fent van, nem sok ám. Viszont sokáig eláll, zacskózva hetek múlva is ehet. legfeljebb kissé keményebb :)

2 megjegyzés:

  1. Holnap én is készítek ilyet, fél kiló lisztből. :) Régóta keresek egyszerű sós receptet, köszi!

    VálaszTörlés
  2. Örülök,hogy nálatok is bevált:))

    Én is készítettem már zsírral is,ha épp az volt itthon,így is úgy is finom.
    A márványsajtos mindenképp kipróbálásra kerül,jó ötlet,köszi!

    VálaszTörlés

Érdekel a véleményed, ha van hozzá név is :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...