2013. december 23., hétfő

Trükkök tőlem

Nagyon megy az idő. Megint meglepődtem, milyen rég írtam ide. Ti mégis szorgalmasan látogattok engem, aminek igazán örülök.
Nem fogadok meg semmit, nem ígérem hogy gyakrabban jövök, de igyekszem.
Én itt általános recepteket nem írok le, nem fogok egy százezredik bejgli receptet közölni, mert minden fent van a neten.
Százegyezerszer.
Olyasmikre használom ezt a blogot, hogy az általam sikerrel módosított receptek, a kutyafuttában összedobott, de szuper jól sikerült és ehető, iható dolgokat közöljem, leírjam.
Bár van külön szappanos blog, aminek az arculatába a takarítás és kencézés tartozik, de ígérem, aki ide jár, az is látni fogja ezeket, mert megosztom itt a továbbiakban is.

Most az apró karácsonyi trükkökről akarok írni, bár gondolom van ahol ma még őrület van, vagy minden kész és már mindegy, vagy megvan a saját módszer, de van ahol semelyik feltétel nincs még meg, hátha segít valakinek valamelyik trükköcske.

Az egyik az, hogy a bejgli töltelékeket már két napja pihentettem a hűtőben, mikor a bejglit tegnap legyártottam. Egyrészt hidegen kell a bejglibe rakni, nehogy kirepedjen, másrészt időt spóroltam, ami itt, az öt gyerekes háztartásban mindig kell. Most ráadásul két vendég gyerekem is van, szóval sokan vannak a rohangáló-mindig éhes figurák.

Idén csináltam először, de állandó lesz, a datolyapaszta.
Az alaprecept innen származik.

Nekem 10 deka datolyám volt, ehhez tettem 4 db aszalt barackot, mert a titkos barackomból ennyi maradt karácsonyra. Ezt felöntöttem annyi meleg vízzel amennyi ellepte, és felforraltam. Sajnos kellett rögtön, és én elfelejtettem a beáztatást. Hagytam a vízben, lefedve kihűlni az egészet, majd turmixba tettem a sűrű részt, felöntöttem egy kis főzővízzel, és simára turmixoltam. A maradék levet használtam arra, hogy a bejgli dióját leforrázzam.
Simán felmelegítettem, majd a darált dióval elkevertem. Mennyiségek a bejgli diótöltelékénél, víz ill. bizonyos receptekben tej helyett használandó. Cukor kimarad, mivel a datolya is és az aszalt barack is rendkívül édes, a kimaradt főzővizük is ilyen.

A dióról is beszélnék.
Sokan használják a darálva kapható "dió"-t, és a dejót.
A darált dióban van cukor is, egyéb adalék is.
Nos, a cukrot inkább cukor áron vegyük meg, mert a dióhoz keverve kissé drága. A natúr diónál olcsóbb, de még mindig sok. Az a plusz ajándék ehhez a fajta áruhoz, hogy napraforgó is van benne, ami a dejó alapanyaga, azé a dejóé, ami jelentősen olcsóbb a "darált dió"-nak árult cuccnál.

A dejó.
Ez általában, jó esetben napraforgómag és búzacsíra keveréke.
A normál napraforgó mag E vitamint is tartalmaz, én még szeretem is. A dejóban viszont van cukor (dejó áron, 6-700 ft/kg) és aroma is. A búzacsíra pedig szintén egészséges, de még bio minőségben is filléres dolog, majd rakok én a dió mellé ha akarok :)
Egyébként bioboltban szoktam venni fél kilós napraforgó magot, sózatlant. Kenyérbe, pogácsákba, szezámos tallérba, gyerekeknek megenni, mert szeretik, és ha meglátják, akkor rácsapnak, és persze darálni a dió mellé ha elfogyott, vagy nem tellett többre.

Én most az utcánkban vettem diót egy nénitől. A csomagját szoktam hazacipelni, innen ismerjük egymást. No meg látásból, már évek óta.
Nincsenek célirányos darálóim, legalábbis használhatóak, ezért a diót vagy konyhaasztalon, sütőpapírral letakarva, nyújtófával töröm, vagy mint most: turmixgép volt a barátom, ami segített olyanra törni, ahogy szeretem.
Darabosra.
Még egész darabok is vannak benne, persze héj nélkül.

A mák trükkje csak annyiban egyezik meg a dióéval, hogy a darált-cukrozott mák drágább mint a darálatlan. Tudom, hogy a mák cukor nélkül, ledarálva megkeseredik, de ha van turmixgéped vagy botmixered, akkor máris tudsz darált mákot és porcukrot készíteni.
A mákhoz, mivel kicsit híg lett, nem búzadarát tettem, mert nem akartam ezzel elcsúfítani, hanem zabpelyhet daráltam a turmixommal, és kevertem bele sűrítőnek.

A másik apróság, amire rég rá kellett volna jönnöm, mert annyira kézenfekvő.
A mézeskalács díszítésből kimaradt tojáshabból készítettem kókuszos habcsókot.
Ez nekem mindig szétfolyik, teljesen mindegy milyen ezerszer kipróbált receptet használok, egybefüggő szokott lenni a végére.
Most viszont az apró, szappanminta készítő szilikonomba tettem (mosógépben szoktam mosni, és a szappan is tisztítószer...). Ami ront a szépségén, a mézeskalács díszítő apró, színes cukorka, ami ráolvadt a tetejére. Nem kellett volna a szilikonba szórni előtte, de azért így is elfogyott.


 A sokadik kis trükk a kimaradt, szárazabb bejglivégekről és zserbószélről szól.
Még mindig volt datolyapaszta-főzőlevem.
Ezt öntöttem turmixgépbe, ebbe daraboltam a zserbóról levágott széleket, megkezdett bejgli végeit. Amennyire lehetett elturmixoltam, mikor nagyon erőlködött szegény masina, akkor rásegítettem konyhai ollóval. Azzal daraboltam a masszában lévő nagyobb darabokat. Ne haragudjon senki, de magára lesz utalva mikor ezt akarja megcsinálni, ugyanis fogalmam sincs a mennyiségekről, a pontosakról.

Egy fél kiló lisztes zserbó széleiről beszélünk, és két darab bejgli végről. Ehhez ment 2 deci datolyapaszta-lé, és két tojás sárgája. Nagyjából eldolgoztam a turmixszal és ollóval, majd fémfüles lábosba tettem. Belekevertem egy teáskanál szódabikarbónát.
Kézzel felvertem a tojások fehérjét, cukor nélkül, mivel minden édes ami a masszában van.
Lazán összekevertem, és a tetejére öntöttem a zserbó ékesítésből megmaradt étcsoki folyamot.
A meleg, 180C sütőbe toltam, és megsütöttem.
Mennyi idő?
 Tűpróbázz már 20 perc múlva, de te tudod milyen a sütőd, mennyi ideig sülnek a cuccok :)

Azt is tudom, nem spanyolviasz ez a recept, mert a kalácsfelfújt is ilyen, de nem csináltam még azt sem, ezt sem, és izgalmas magunktól felfedezni, hogy miket tudunk.

2 megjegyzés:

  1. "Szeretet......Szerencsére nem lehet boltokban kapni,nem készítik gyárakban, hiszen ha kifogyna, csak szomorúság lenne helyette a világban. az igazi szeretet az emberekben születik. Kell hozzá vidámság, mosoly, kedvesség, odafigyelés. Karácsony éjszakáján ezek legyenek a legkedvesebb vendégek mindenki asztalánál, hogy igazán boldog legyen az ünnep."
    Boldog Karácsonyi Ünnepeket kívánok!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Szépen, és utólag is viszont kívánom!

      Törlés

Érdekel a véleményed, ha van hozzá név is :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...