2014. március 8., szombat

Vajkrém kókuszolajból, tojás nélkül

Bár mi eszünk tojást, mégis fontosnak tartottam ezt is kikísérletezni, legyen ilyen recept is. Továbbá a legutóbbi receptben tejfölt használtam, ami savanykás ízt adott a kész vajkrémnek. Nekem nagyon ízlett, de a gyerekek visszadobták.
Ezt a mostanit megették.
Felvágott alá rejtve. Kalácson már nem.
Hogy miért?
Mert lenmaggal emulgáltam a tojássárgája helyett. Megállapították, hogy olyan takony állagú. Elnézést érte.
Tényleg az, de a lenmag ilyen.
Ettől még nem takony, és nagyon jót tesz az emésztésnek. A vitamintartalmáról nem is szólva.

Egy evőkanál lenmag egy tojást helyettesít. Nem tudom hol olvastam ezt, de alapul vettem.
Elsőnek pár kanál lenmagot turmixgéppel porítottam. Ez eláll a konyhaszekrényben, kenyerekhez, pogácsákhoz felhasználható, de húslevesbe téve 1-2 kanállal jót fog tenni az emésztésnek.
10 deka kemény kókuszolaj

lenmagliszt készítése
A házi lenmaglisztemből 1 evőkanállal kevertem 10 deka olvasztott, langyosra hűlt kókuszolajba, majd elkezdtem beledolgozni a tejszínt.
lenmagliszt olvadt olajban

Mivel az emulgáló anyag (ami előzőleg tojássárgája, most pedig lenmag) víz és zsiradék egyesítésére alkalmas, ezért folyadékot is tettem bele. Pár kanál vízzel hígítottam a vajkrémet, és persze a tejszínnel. Ez a kókuszolaj mennyisége volt, kb. 10 deka (tejszín).
Az a baj, hogy nem méregettem, sem súlyt sem térfogatot, így ez nem egy konkrét recept, de itt a múltkori, az alapján lehet kísérletezni. Én úgy voltam az egésszel, hogy ha nem lesz jó valamiért, akkor megy pogácsába, zsiradék helyettesítőnek. Búzacsíra olajból nagyjából 2 evőkanállal használtam, és persze egy csipet sót is kevertem bele.
Kézzel kevertem, majd mikor már hideg volt az egész, akkor úgy gondoltam megfelelően el van keveredve, mehet a hűtőbe.
lenmaglisztes vajkrém
************************************************************

A következő kísérlet a lenmagliszt kiiktatása miatt született. Azzal a gondolattal álltam neki, hogy akkor maradjon a tojássárgája, és tejszínnel, hogy ne legyen savanyú. Hisz mindent megteszünk, hogy összehozzuk valami mindenkinek ízletes cuccot (mégis azt mondom: lehetetlen).
De még tojássárgája használat előtt jött a nagy felismerés, hogy végül is mivel is dolgozom? Kókuszolaj, szűzolajok, tejszín, esetleg víz. Akkor miért ne lehetne a krémkészítéshez használt, étkezési szójalecitinnel megoldani az emulgálást?
Az emulgálásról itt írok.

5 darab lecitin tartalmát belenyomtam 10 deka olvasztott kókuszvajba.

levágott végű lecitin kapszula

ezt nyomom ki a kapszulákból

olajos lecitin keverék
Krémkészítésnél az emulgáló anyagot az olajfázissal melegítjük, de itt megelégedtem azzal, hogy a tűzről levett, kábé 50 fokos kókuszolajba kevertem el. Viszont mivel a tejszín hidegebb volt ennél, kicsit várni kellett, mivel az emulgálásnál fontos a kétféle fázis azonos hőfoka. Különben egyik anyag kicsapódhat (attól függ, melyikből van több-vizesből vagy olajosból), a kókuszolaj pedig elég hamar meg tud keményedni.
Szóval a lecitines kókuszolajba lassan belekevertem a tejszínt, ismét 10 deka körüli mennyiséget, plusz pár evőkanál mogyoróolajat. Az olaj bármilyen normális olaj lehet, figyelembe véve a natúr olajok ízét. vannak nagyon markáns olajok, ezek töményen szinte ehetetlenek.

A végén ezt is alaposan elkevertem. Habverővel szuper, de az nekem csak kézi van, így azzal dolgoztam, majd megunva átraktam a turmixgépbe, és hűlésig kevergettem. Azaz 2-3 percig járattam, majd 10 perceket vártam két keverés között. Addig folytattam ezt, míg ki nem hűlt. Mehetett a hűtőbe.
lecitines vajkrém

Fontos megemlíteni, hogy ha valamiért elrontanánk a hőmérséklet megállapítást, és kicsapódna valami, akkor a felét lassú lángon meg lehet melegíteni, egyneműre olvasztani, majd a többivel apránként összekeverni. Semmi hőérzékeny anyag nincs benne, csak akkor a keverés kicsit tovább tart.

Ebbe a lecitinnel emulgált keverékbe is tettem vizet. De a sima víz nem opció. Hisz nő a csalán, miért ne használjuk?
5 darab csalángyermeket (friss hajtást, kb.4 centis darabokat) megmostam, turmixgépbe tettem, majd alaposan elturmixoltam. Leszűrtem, és a kapott zöld léből tettem pár evőkanállal a vajhoz.



 Van egy kis csaláníze a vajkrémnek, de én ezt a lét simán is megiszom. Bátrabbak a zöld pépet is beletehetik, de ekkor nem árt kicsit megfonnyasztani kevés olajon.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Érdekel a véleményed, ha van hozzá név is :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...